CITAT (Rosmarin @ 06-05-2008, 12:25)

Jag menar i torr och i blötfoder!
Om man läser innehållsförteckningen på Mjau blötmat så innehåller den bara kött och vatten. Med andra ord just det som katten behöver.
Iofs ca 80% vatten, men det är ju ett bra sätt att få katten att få i sej tillräckligt med vatten, vilket ju ofta är ett problem med katter, dom dricker för lite.
Torrfoder innehåller alltid vegetabilier och ofta spannmål. Lite grönsaker är inte dåligt för katten men spannmål är nått den inte behöver.
Så jag anser att om man inte vill ge sej på att tillreda sin katts mat själv, utav rått kött till en väl avvägd blandning så är det bästa man kan ge Mjau blötmat.
Men jag lever inte som jag lär, har svårt att få det att fungera här hemma med blötmat, det kräver ju att man har lite regelbundna vanor och det har inte vi. Mina katter blir också lätt risiga i magen av det, antagligen ett övergående problem om man sakta försökte vänja dom vid det. Men som sagt jag har fallit för torrfodrets bekvämlighet och ger mina katter Orijen, det torrfoder som jag tycker är det bästa.
Det har den nackdelen att det innehåller fisk, vilket ju är ganska vanligt att katter utvecklar allergi mot, men än så fungerar det bra här. Och Orijer innehåller inget spannmål vilket ju är bra.