Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Smart avstånd mellan pallkragar?, Hur har ni?
          JohannaR
          Inlägg 11-03-2008, 09:30
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 57
          Medlem nr: 9 364

Hej!
          Jag är en blivande pallkrageodlare (ska hämta mina fem pallkragar idag) som inte hunnit så långt i odlingen utan är mer i planeringsstadiet. Funderar just nu på placering i trädgården. Vilket avstånd är smart att ha mellan pallkragarna med tanke på åtkomlighet och smidig gräsklippning (med trimmer)?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Elinzon1-2
          Inlägg 24-04-2008, 11:41
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 57
          Medlem nr: 14 700

Min man byggde lådor åt mig :-)

Till brädvaruhuset, köpte impregnerade plankor (12 x 105 x 4800) mm ca och sågade dem i 120 cm längder. De skruvades fast 4 i höjd på 4 impregnerade 50 x 50 mm "stolpar" med självgängande skruv (Grabber) fast han borrade hål i plankorna först för att undvika att de skulle spricka.

Lådorna är väl lite drygt 40 cm höga, men det gör man som man vill. Totalkostnad 150-200 spänn, arbetstid för händig person med bra verktyg ca 20 min, max. Inne på andra säsongen men ser ut att hålla bra. I år byggde vi en till med "hörnstolparna" stickande upp högt för att kunna dra stödtrådar för klättrare mellan.

Elin

Citera
          Miro
          Inlägg 04-05-2008, 22:14
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 362
          Medlem nr: 13 515

CITAT (Elinzon1-2 @ 24-04-2008, 12:41) *
          Min man byggde lådor åt mig :-)

Till brädvaruhuset, köpte impregnerade plankor (12 x 105 x 4800) mm ca och sågade dem i 120 cm längder. De skruvades fast 4 i höjd på 4 impregnerade 50 x 50 mm "stolpar" med självgängande skruv (Grabber) fast han borrade hål i plankorna först för att undvika att de skulle spricka.

Lådorna är väl lite drygt 40 cm höga, men det gör man som man vill. Totalkostnad 150-200 spänn, arbetstid för händig person med bra verktyg ca 20 min, max. Inne på andra säsongen men ser ut att hålla bra. I år byggde vi en till med "hörnstolparna" stickande upp högt för att kunna dra stödtrådar för klättrare mellan.

Elin

Men om man ska odla ätbara saker i dom ska man väl inte ha tryckat virke? confused.gif

Citera
          Kathy
          Inlägg 07-05-2008, 00:18
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 7 909
          Medlem nr: 4 848

CITAT (Miro @ 04-05-2008, 23:14) *
          Men om man ska odla ätbara saker i dom ska man väl inte ha tryckat virke? confused.gif

Vi har 2 stora, hembyggda pallkragar med tryckimpregnerat virke.
          Vi häftade fast plast på insidan av kragarna.
          Iår blir det jordgubbsplantor i kragarna.

CITAT (Gillan @ 11-03-2008, 10:48) *
          Nu har ju inte jag gräs mellan mina utan grus. Men det viktigaste tycker jag är att du kommer runt dem ordenligt, rörelsefrihet med andra ord. Så här ser det ut där jag har mina:

[attachment=14806:100_1703_1.JPG]

Vad prydligt det ser ut hos er, Gillan. wub.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 05:26

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon