Jo precis, det är inte alltid lätt att leva som man lär...
I mitten av januari var vi hos goda vänner vars hund äter torrfoder. Detta foder innehåller "grönsaker" i form av orange torrfodersbitar och gröna dito. Hunden sorterar systematiskt bort dessa och äter bara de andra som man väl får tro innehåller kött. Vännerna tyckte det känns slösaktigt att slänga hälften av all hundens mat varje gång, men eftersom hunden som även han är mycket kräsen äter bra av den andra hälften så vill de inte byta foder. De gav mig en liten påse innehållande grönsakerna och tyckte jag skulle prova om min katt ville smaka på dessa. Vi skrattade och sa att javisst, man vet ju aldrig

!!!
Vet ni vad som hände? Katten tyckte detta var det godaste HON någonsin ätit och nu är det hon som sorterar : Hennes vanliga hårdisar ligger kvar orörda och hon äter bara de gröna och orange bitarna. Något annat vill hon INTE ha!!!
Nu är hon ute hela dagarna, och jagar bra så hon lär nog få i sig de proteiner mm som hon behöver i alla fall, men visst är det lustigt?
Min veterinär sa när jag frågade att katten kommer förmodligen att äta som vanligt igen om hon känner behov av det. Viktigt bara i en sådan här situation att hålla ett öga på att hon inte går ner i vikt eller verkar "hängig".