Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Damm-Ska man rengöra välgigt noga?, Pump med filter & uv ljus
          HelenN
          Inlägg 07-05-2008, 09:15
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 923
          Medlem nr: 10 333

Hej!

Jag har en liten damm som är ca: 3 x 2,5 meter, ca 50-60 cm djup på det djupaste stället. Den är gjord av riktig damm duk. Jag har en massa flytväxter, näckrosor & kabbelekor i dammen. Jag har 5 guldfiskar.

På botten har det hamnat lite jord när jag rensat rabatten o så. Sen är ju dammens sidor smutsiga, om det är alger eller inte....det vet jag inte.. Vattnet ser för övrigt rätt fräscht ut.

Och nu undrar jag om jag måste investera i en damm dammsugare & städa ur allt smuts, alger mm??? Ska dammen vara helt ren? Jag har håvat upp alla löv o allt som hamnat i håven, men på kanterna går det inte att få upp det som är.

Räcker det att köpa en pump med inbyggt tryckfilter & uvc enhet??

Har kollat på Filterpaket Biopress 4000 & Easy Jet 3000 - För dammar upp till 4000 l och den verkar ju bra, har innan haft en liten fontänpump utan filter o uvc.

Hoppas nån kan hjälpa mig, för jag skulle vilja släppa i firrarna o få igång dammen snart.

--------------------
          Mitt gamla alias var "Lämås"

Odlar, påtar och rensar i zon 4. Klicka HÄR för att komma till min trädgårdsblogg.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Monaxe
          Inlägg 07-05-2008, 11:12
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 326
          Medlem nr: 12 962

Pumpen måste jag erkänna att jag inte har en aning om vad den heter, men det är en stöddig rackare som pumpar runt vattenmängden i dammen flera gånger om utan problem, + att den trycker vattnet ca 1,5 meter upp till filtertunnan och jag kan samtidigt också ha i gång en fontän om jag vill. Köpte den begangnad via en forumist på AoT för några år sedan.
          Men vad jag har lärt mej är att det är ingen ide att snåla just på kapaciteten på pumpen, vattnet måste cirkulera igenom filter ca 1 gg/tim för att det ska bli en bra rening, det lönar sej i längden definitivt att lägga pengar på en stöddig pump. (lärt mej den tråkiga vägen, helt igenslammat dammvatten....)

Filter tunnan är ett hemmabygge: en vanlig plasttunna (typ regntunna) med ett inlopp upptill och ett utlopp nedtill (borrat själva).

I botten ligger större sten som inte kan fastna i utloppet, sedan ett rejält och kraftigt nät, vikt flera gånger så det blir riktigt små maskor, ovanpå det lecakulor i mängder. nästan hela vägen upp i tunnan. Lava sten ska vara ännu bättre sägs det, men leca fungerar också bra. Det är meningen att man ska få "goda" bakterier att trivas i lecakulorna och därmed hjälpa till med nedbrytningen.

Ovanpå lecakulorna ligger en stor "skumgummibit" en sån som man köper i akvariebutiker (köpte min på Hornbach). Den är tillskuren så den passar precis i tunnan.
          Vattnet börjar alltså med att rinna igenom denna "skumgummigrej" och sedan vidare ner genom lecakulorna och ut genom det nedra hålet, som via en nedgrävd slang gårt till bäcken. I bäcken har jag mycket grus för att ytterligare rena vattnet på väg tillbaka till dammen.

"Skumgummit" sköljer jag rent ca varannan vecka under sommaren, det blir riktigt mycket skit som fastnar i det.

Detta hemmabygge har fungerat jättebra, men eftersom jag har så mycket fisk blev det ändå problem med övergödning och alger, men det gjorde UV't susen mot.

Fontänen vill jag helst inte ha igång, tycker det blr för mycket plaskande då, + att man tappar så mycket vatten, blåser det det minsta så flyger det vattendroppar hursom helst. Men riktigt varma dagar brukar jag dra igång den för att få mer syre i vattnet, fiskarna älskar det...

--------------------
          Monaxe zon 2 på västkusten

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-08-2025, 03:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon