Trist historia, och visst är det konstigt att folk inte tänker och vill måna om normalt hyfs och grannsämja? Dessutom kan jag inte begripa varför man vill sätta en syrén så nära muren i vilket fall? Jag hade inte trott att den fick plats att växa ordentligt ens. Vi har precis satt syréner på vår tomt och helt naturligt satte vi dem kanske 60 cm in.
Vi har också haft en lustig liten diskussion med våra grannar. Vi har nyligen byggt hus själva, på en tomt vi köpte inne i ett befintligt gammalt bostadsområde. Vi har följt detaljplanen förutom för en väldigt liten avvikande detalj som vi fick alla grannarnas godkännande för. När så husbygget drog igång och lantmäteriet mätte ut huset på tomten så upptäckte de att grannens förråd och plank står 40 cm in på vår tomt. Detta var såklart lite synd på utrymmet (tomten är inte jättestor, så det blir ändå ett antal kvadratmeter det handlar om) men det var inget vi ville bråka om. Dock tyckte vi att det var lämpligt att ta upp det med grannen, om inte annat för att båda parter skulle veta vad som gällde, ifall ngn skulle få för sig att flytta och sälja eller så. Dessutom så är baksidan på förrådet väldigt fult, det är helt oputsade lecablock, och ett korrigerat plåttak som lutar och rinner av in på vår trädgårdsgång... Deras reaktion var först att "NEJ, det står inte alls på vår tomt". Trots att vi hade papper från lantmäteriet. Sedan fick de väl lite vagt gå med på detta, men meddelade att de inte tänkte lägga en krona på att putsa väggen (vi hade lite försiktigt frågat om de kunde tänka sig det, eller iaf att vi kunde hjälpas åt att göra det). De smög dit och hängde upp en skraltig hängränna för att leda bort vattnet när vi ínte var där, det var allt.
Behöver jag säga att just den grannen inte kommer att bli bjuden på några grillfester?
|