Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Passiflora
          Pius
          Inlägg 06-05-2008, 12:47
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 060
          Medlem nr: 352

Jag köpte 3 passifloror härifrån. De är Amethyst, Caerulea och Auratia. Nu undrar jag vilka jag kan ha i växthus? Eller om det är bättre att ha dem inomhus. Läste att Caerulea går att ha ute men de andra undrar jag över?

Pius

--------------------
          Pius, zon 1

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          hjärtegull
          Inlägg 07-05-2008, 07:51
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 192
          Medlem nr: 11 377

Jag har också en liten fråga om passionsblomman, har två stycken hemma, och nu står dom i "vanliga" småkrukor, typ den storleken som pelargoner ofta är planterade i när man köper dom.

Hur stor kruka ska man ge dom egentligen? Och finns det någon chans att dom kan blomma i år? Jag fick dom för några månader sen, som bara små skruttar med några blad på.

Och en tredje fråga; dom passiflora som man oftast hittar i blomsteraffärer tycker jag har små treflikiga blad, men mina har gigantiska hela blad. Är det bara för att det är en annan sort/variant?

Tack på förhand : )

--------------------
          Den sista kyssen - min ego-blogg i cyberrymden.

Citera
          glassica
          Inlägg 07-05-2008, 13:26
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 28
          Medlem nr: 13 795

CITAT (hjärtegull @ 07-05-2008, 08:51) *
          Jag har också en liten fråga om passionsblomman, har två stycken hemma, och nu står dom i "vanliga" småkrukor, typ den storleken som pelargoner ofta är planterade i när man köper dom.

Hur stor kruka ska man ge dom egentligen? Och finns det någon chans att dom kan blomma i år? Jag fick dom för några månader sen, som bara små skruttar med några blad på.

Och en tredje fråga; dom passiflora som man oftast hittar i blomsteraffärer tycker jag har små treflikiga blad, men mina har gigantiska hela blad. Är det bara för att det är en annan sort/variant?

Tack på förhand : )

Du har säkert bara andra sorter!!! Tex Passiflora Alata har hela blad, Actinia likaså, det finns fler sorter med hela blad!!! Vad spännande det är när man inte riktigt vet vad det är för sort!!!
          Är det sticklingar du har eller fröplantor?? Sticklingarna brukar kunna blomma snabbt, värre är det med fröplantor, tycker jag. Jag sådde min första för 2 år sen, det blir 3:e sommaren den finns, den har inte blommat än..
          Ang. krukor... jag vet bara hur jag gör, inte hur man bör göra... Jag ökar storleken på krukor allt eftersom de växer... Har däremot stannat upp vid 25L krukor.. där går min platsgräns om jag skall kunna husera dem.

/// Jessica

Citera
          hjärtegull
          Inlägg 07-05-2008, 19:45
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 192
          Medlem nr: 11 377

CITAT (glassica @ 07-05-2008, 14:26) *
          Är det sticklingar du har eller fröplantor?? Sticklingarna brukar kunna blomma snabbt, värre är det med fröplantor, tycker jag. Jag sådde min första för 2 år sen, det blir 3:e sommaren den finns, den har inte blommat än..
          Ang. krukor... jag vet bara hur jag gör, inte hur man bör göra... Jag ökar storleken på krukor allt eftersom de växer... Har däremot stannat upp vid 25L krukor.. där går min platsgräns om jag skall kunna husera dem.

/// Jessica

Jag har nog fått tag på sticklingar, de var rejält stora när jag fick hem dom iaf : )

Jo, det är väldigt spännande när man inte riktigt vet hur dom kommer se ut när di blommar, synd bara att min karl inte delar mitt intresse, jag hittar något nytt och kul varje dag med alla mina blommor, och han bara grymtar något till svar och fortsätter med sitt : P

Jaja, men en liten omplantering skulle nog inte sitta helt fel, duger det med vanlig planteringsjord tro?

--------------------
          Den sista kyssen - min ego-blogg i cyberrymden.

Citera
          MariaS
          Inlägg 07-05-2008, 19:53
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (hjärtegull @ 07-05-2008, 20:45) *
          Jag har nog fått tag på sticklingar, de var rejält stora när jag fick hem dom iaf : )

Jo, det är väldigt spännande när man inte riktigt vet hur dom kommer se ut när di blommar, synd bara att min karl inte delar mitt intresse, jag hittar något nytt och kul varje dag med alla mina blommor, och han bara grymtar något till svar och fortsätter med sitt : P

Jaja, men en liten omplantering skulle nog inte sitta helt fel, duger det med vanlig planteringsjord tro?

Passisar ÄLSKAR planteringsjord. Mina växer så det knakar! De gillar när man "snackar" med dem giggle.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-08-2025, 03:34

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon