Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Gör myrorna någon skada?
          vira
          Inlägg 21-04-2008, 13:05
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 14 891

För några dagar sen planterade jag i mina pallkragar och har sen dess upptäckt att det kryllar av myror (svarta)i dem . Behöver jag vara rädd att myrorna ska käka upp/förstöra potatisarna och lökarna jag har satt? Finns det något smart sätt att bli av med de små gangstrarna? Jag är 100 % nybörjare på att odla så jag tar tacksamt emot alla tips.
          /vira

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Monaxe
          Inlägg 21-04-2008, 13:52
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 326
          Medlem nr: 12 962

Myror kan irritera/skada rötterna på växterna. Har på ett dygn fått en invasion i mitt växthus, alla mina frösådder var fulla med myror. Hade inget annar val än att strö ut myrr... dunno.gif

--------------------
          Monaxe zon 2 på västkusten

Citera
          mintgröna fingra...
          Inlägg 07-05-2008, 20:01
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 6 476

CITAT (Monica i Kungälv @ 21-04-2008, 14:52) *
          Myror kan irritera/skada rötterna på växterna. Har på ett dygn fått en invasion i mitt växthus, alla mina frösådder var fulla med myror. Hade inget annar val än att strö ut myrr... dunno.gif

Jag har också fått svarta myror i mina pallkragar. Jag har vänt runt jorden för att störa dem. Men vad händer om jag strör ut myrr? Dör sådden och jorden eller bara myrorna? Jag vet att man kan ta bort myror med salt men det mår ju inte jorden och växterna så bra av. Läste en annan tråd om myror där någon tipsade om kanel, tydligen tycker inte myror om kanel. Är det någon som vet om det gäller dessa svarta myror oxå?

Förra året odlade jag broccoli och kålrabbi i en låda, jag använde fiberduk, men jorden var full av små flugor när jag skulle sköda. Bor dessa i jorden nu?

Jag är en nybörjare av rang. som håller på att tappa sugen...

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-06-2025, 19:31

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon