Medlem
Antal inlägg: 1 189
Medlem nr: 6 174
Köpte ett blåregn sent i somras som jag har förvarat i kruka på den inglasade balkongen. Den har aldrig varit beskuren och jag läser att man ska beskära den hårt och mycket under sommaren och eventuellt putsa nu under våren. Men den har ju aldrig varit beskuren, hur ska jag göra, låta bli och hoppas på blomning eller börja skära nu och fortsätta under sommaren?
--------------------
Zon II Stockholm. Min blogg om passionen till odlandet Green Thumbs
Medlem
Antal inlägg: 4 829
Medlem nr: 7 440
CITAT (DragonLady @ 09-05-2008, 01:51)
Jaha... skulle man klippa den också.. Hur klipper man den om det är 2-3meterslånga lianer då klippa ner dem till 1meter då eller?
"lianerna" det är dom som tänker bli själva stammarna som tex slingrar vidare mot väggar eller liknande, för att dom ska få bli ett träd med tjocka grenar så sparar man dom utstickarna man vill ha...tex om man vill spara 3 st då visar du vägen genom aatt tex binda upp dom som ska sparas och få veda till sig.....resten kapar du om du vill det är alltså dom små sidoskotten som man annars frisserar för att tvinga till blomm!
--------------------
mvh / malin zon 2 - 3
yg400.gif
"För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig. Källa: Nalle Puh - A.A. Milne"