CITAT (Berith @ 09-05-2008, 06:52)

Jag blir förvånad över att några tror att det var kistans värde i pengar som gjorde att vi andra (iaf jag!) blev chockade och förbannade över att kistan slogs sönder med grävskopan.
Och varför tror ni att man bara har gravrätten i 30 år?
Jag har tagit upp det med kostnader så jag känner att det kanske var riktat mot mig bland annat? Självklart är det inte bara pengarna som upprör mig. Men jag ville ta upp den aspekten som en av de anledningar till att jag tyckte det var upprörande att läsa om hur det gick till å vissa kyrkogårdar. jag vet av egen erfarenhet att många dödsbon har det väldigt knapert (fattigpensionärer, luffare, hemlösa och socialt utsatta dör ju med och ska begravas precis som alla andra). Jag vet att det är svårt att få det gå ihop med begravningar och att många gör uppoffringar för att ge ett värdigt slut. Begravningsbyråerna har ju anklagats för kartellverksamhet dessutom de är ju nästan lika dyra vart man än går.
Så jag tycker det är ett slag i ansiktet på de som har våndats över att få begravningen att gå ihop. Sen det andra, gräver jag upp en grav, slår sönder kistan och trampar på liket då kallas det brott mot griftefriden och likskändning! Men när en vaktmästare klämmer till kistan med en grävskopa då är det för att underlätta arbetet

Det tycker jag är ett hyckleri men det hade andra redan påpekat tyckte jag. Men givetvis håller jag med om att det är en ovärdig hantering.