CITAT (Cassiopeia @ 09-05-2008, 07:35)

Jag är också förvånad att så många verkar avsky gula blommor. Är det en modegrej tror ni?
Det finns ingen färg jag avskyr, jag tycker alla är vackra faktiskt. Älskar de söta små husarknapparna. Och tussilago, gullviva, smörblommor.....
Jag gillar de gula blommorna, till och med gullris och speciellt gula rosor. Graham Thomas, Aicha, mmm.
Här är lite om färger blått, gult och rött och deras historia(Hittat på nätet)
”Den blå färgen är bakgrunden - den symboliserar i en kristen västerländsk värld himlen och gudens boning men har under tidevarven även kommit att betyda kvalitet och laglydnad. Således är kungligheters blod ”blått” och konservatismens färg den blå. Den symboliserar även i modern tid i hög grad frihet, ärlighet, oskuld och trohet. [3]
Den gula färgen har en tvetydig betydelse och som alla vet är allt som glimmar inte guld. Den gula färgen betyder både guldets och ädelhetens färg men även sveket och förräderiets natur. I den kristna ikonografin är Judas färg gul. I dagens sekulariserade värld har dock den mer positiva värdeklangen tagit över. Det finns även här äldre anor då man utanför den västerländska kultursfären i t e x Kina har gul som symbol för kejsaren och att det även under långa tider var förbjudet för andra än Kejsaren att använda den gula färgen.”
”Enligt grekisk mytologi skapades rosen av Adonis kärlek till Afrodite; vid sin död ska han ha förvandlats till en röd ros. Därför förknippas den röda rosen med erotisk kärlek. Afrodites son Eros gav en ros till förtrolighetens gud Harpokrates, varför den senare via Dionysoskulten, kom att uppfattas som en symbol för tystnadsplikt. I antikens Rom firade man rosen under festen Rosalia 11 maj. Den romerska aristokratin smyckade sig ofta med rosenkransar, och rosenblad ströddes ut på marken framför någon som ärades.
Filosofen Konfucius (551-479 f.Kr.) berättar att den kinesiske kejsaren hade 600 böcker om rosor i sitt bibliotek. I Persiens Avesta var rosen en religiös symbol, och det finns flera bevis för att det funnits en rosenkult i mellersta Östern, Indien och Syrien. Kännetecknande för Persiens rosor var att de fanns gula sorter. Det är egentligen ett lån från islam att se gula rosor som den falska kärlekens symbol: enligt vissa legender förvandlade Allah en rosenkvist gul för att bevisa Muhammeds ena hustru Aïshas otro.”