Sidor: 1, 2
Paeonia Lactiflora
Jag är ganska ny här, så kanske har ni diskuterat detta tidigare. Men jag tyckte "värsta ogräs"-tråden var så skojig (lättroad?) att jag måste fråga vilken växt ni aldrig skulle plantera i er trädgård.

Själv tycker jag väldigt illa om bergenia. Och så har jag svårt för irisar blush.gif.
estet
Precis, kul idé!

Man ska aldrig säga aldrig...Never never: Gullstav, prästkragar, rölleka, stora vallmosorter eller pioner, "svulliga" dagliljor & kejsarkronor ,vad jag kan komma på nu.
Lady Hamilton
devil.gif Krolliljor..........
Heda
Man ska verkligen aldrig säga aldrig!! Jag har råkat ut för detta flera gånger...gillar inte någon viss växt och sedan, av någon outgrundlig anledning, så ändrar jag mig....

Men jag gillar, förnärvarande, inte Begonior, Bergenia, Fackellilja....Harris...fler vågar jag inte säga för nästa år kanske jag har någon av dom.

tex. jag tycker att Dahlior känns för "plastiga", men nu ficka jag en jätteknöl när jag fyllde år och inte kastar jag den...den får bli i år och sedan får vi se...kanske gräver jag upp den ihöst, kanske får den dö frysdöden....
Lemonne
Håller med där om Dahliorna, alldeles för vulgära. Annars släpper jag inte in tagetes i min trädgård (av ungefär samma anledning som Dahlian), Bergenia är riktigt ful, funderar på att ta bort Rosenribbsbusken (huuuuva - den är ful även när den blommar), Kejsarkrona (vulgär), gula och orange blommor öht tycker jag är vidriga (ok det finns undantag).

Edit; höll på att glömma Fuchsia, Funchia och Hosta...
Mollis
Jag skulle då aldrig sätta Kejsarkrona eller Gladiolus i min trädgård, inte heller Tagetes.
Millan69
Bergenia på absolut förstaplats. Thuja och andra stora barrväxter a la 70 tal går också fetbort. Sedan är jag nog öppen för det mesta
Millan
Anna i Åkarp
Jag har städat bort ett antal växter som jag verkligen inte gillade:
- stora hiskliga barrträd
- tujor och enar
- bokar
- uppstammade prydnadsträd med sorgset slokande uttryck

Sen finns det kvar ett antal som jag "egentligen" inte gillar men som jag ska försöka uppskatta, bland andra:
- bergenia (ser ut som bortglömd kommunalplantering)
- lagerhägg (samma som bergenia)
- rosa flox
- dagliljor
Men risken är överhängande att de byts ut så snart jag behöver platsen. happy.gif

Och så sånt jag aldrig skulle skaffa:
- svarta vinbär (kan inte med smaken)
- orkideer (de dör vid blotta åsynen av mig)
- rosablommande växter oavsett sort
- rosor som ser slarviga och tillknycklade ut

Däremot är jag väldigt glad över mina pioner, liljor och andra överdådiga blommor. wub.gif
Boxer
a0a.gif Nu ska jag göra det till min stora uppgift att omvända er angående Bregenia.

Kommer att ta en bild så småningom, på ett berg med en läcker bergeniaplantering. (ni kommer inte undan) naughty.gif
Tosan
Ja, man ska ju som sagt aldrig säga aldrig... För bara nåt år sen ville jag inte ha fuchior, dahlior, pelargoner osv... Gissa vad jag har nu?
Men gullstav är jag nästan allergisk mot, den tvivlar jag starkt på att den nånsin kommer förbi grindhålet. Är överhuvudtaget inte så pigg på gula blommor om det inte är rosor...
kikalt
Bergenia och så alla dessa höga barrväxter av olika slag som varenda granne har här i vårt radhusområde. Urk! Pelargoner gillar jag inte alls. Vi fick Bolltistelfrön också som aldrig nånsin kommer att sås i den här trädgården.
Anna i Åkarp
CITAT (Boxer @ 07-05-2008, 08:47) *
a0a.gif Nu ska jag göra det till min stora uppgift att omvända er angående Bregenia.

Vad är det för bergenia på den översta bilden? Den ser jättefin ut. Mycket finare än mina gamla malätna kommunalbergenior. Det är så jag kan tänka mig att bli lite omvänd. Finns det vitblommande bergenior?

(Fast mina sorgliga stackare har slagit ut och blommar lite försynt så just i dag tycker jag inte så illa om dem.)
Boxer
Kommer ni ihåg de "fluffiga" badmössor tanter hade på sjuttiotalet?

Just det! Det var eternelliserade (nytt ord tongue.gif ) Hortensior

Huvva! -fear-.gif

CITAT (Anna i Åkarp @ 07-05-2008, 08:53) *
Vad är det för bergenia på den översta bilden? Den ser jättefin ut. Mycket finare än mina gamla malätna kommunalbergenior. Det är så jag kan tänka mig att bli lite omvänd. Finns det vitblommande bergenior?

(Fast mina sorgliga stackare har slagit ut och blommar lite försynt så just i dag tycker jag inte så illa om dem.)

Så blir mina när de står magert och i sol. Läckra röda blad.

Det finns flera sorters Bergenia.

Från SKUD:

Bergenia Moench bergeniasläktet
Bergenia 'Abendglut'
Bergenia 'Baby Doll'
Bergenia 'Ballawley'
Bergenia bifolia Moench
Bergenia 'Bressingham Bountiful'
Bergenia 'Bressingham Salmon'
Bergenia 'Bressingham White'
Bergenia ciliata (Haw.) Sternb. strävbergenia
Bergenia ciliata 'Superba'
Bergenia cordifolia (Haw.) Sternb. hjärtbergenia
Bergenia cordifolia 'Alba'
Bergenia cordifolia 'Purpurea'
Bergenia cordifolia 'Redstart'
Bergenia cordifolia 'Rotblum'
Bergenia cordifolia 'Tubby Andrews'
Bergenia cordifolia 'Vinterglöd'
Bergenia crassifolia (L.) Fritsch bergenia
Bergenia crassifolia (L.) Fritsch vinterblad
Bergenia delavayi (Franch.) Engl.
Bergenia 'Delbees'
Bergenia 'Eden's Dark Margin'
Bergenia 'Eroica'
Bergenia × hybrida Arends hybridbergenia
Bergenia ligulata (Wall.) Engl.
Bergenia 'Margery Fish'
Bergenia × media (Haw.) Engl.
Bergenia 'Morgenröte'
Bergenia pacumbis (D.Don) C.Y.Wu & J.T.Pan
Bergenia purpurascens (Hook.f. & Thomson) Engl. rödbladig bergenia
Bergenia 'Rotblum'
Bergenia 'Silberlicht'
Bergenia stracheyi (Hook.f. & Thomson) Engl. dvärgbergenia
Bergenia 'Sunningdale'
Bergenia 'Wintermärchen'
Bergenia 'Winterzauber'
ingrids
Det är inte lätt att tycka illa om en växt varaktigt för rätt var det är så ser man den i sammanhang där den är jättefin. Men dubbla och/eller krusiga dagliljor tror jag aldrig att jag kommer att kunna med. Och sen har jag något emot gullris.
Anna i Åkarp
Hm, med så många bergenior att välja mellan, säkert finare än de jag har, så kan jag ju med gott samvete göra mig av med de risiga små rackarna. Ska jag skicka dem till dig, Boxer? naughty.gif
Karrolina
Jag älskar krolliljor! Och vad är det för fel på kejsarkronor? Trodde inte man kunde tycka illa om dom. Och så har jag planterat en tujahäck. Fast grannarnas friväxande 70-tals tujor tycker jag är fula.. Bergenia urk!

Detta hoppas jag att jag aldrig börjar gilla:
Tagetes (Medlem i tageteshatarklubben sen barnsben =))
Ölandstok
Spireor (Förrutom plym- och rönnspirea)
Praktlysing

Finns säkert mer...
160kvm stort hus
Julrosor!! Hua, tycker dom är så överreklamerade och fula.
Samt tall eller annan form av barrväxt.
Undantag min lilla en som inte är så liten längre. Köpte den som bebisplanta till en julgrupp och nu är den nästan en meter hög...

myy
Idegran är absolut den fulaste växten.
Vår närmaste granne har två 10-meters thujor vid vår tomtgräns och dessutom finns en oklippt thujahäck av den gulare sorten vid vår andra gemensamma tomtgräns. Säkert 7 meter hög. Jag vågar inte be om lov att ta bort den, eftersom tanten är giftig som en kobra.
Järnek avstår jag gärna från.
De flesta (men inte alla) dagliljor ogillar jag med...
eugenia
Pampasgräs, Mahonia
Heda
Ha, ha Tänk så olika vi är!! smile.gif visst är det roligt...har också lite svårt för gullris, men bara för att de brer ut sig så jäkligt!! Hemma växer en jätterugge utanför staketet till kohagen...där är den jättefin! Men jag vill inte ha den i trädgården...

Ogillade också ölandstok...mest för att vi hade en risig och ful tokhäck när jag var liten...men för ett par år sedan förälskade jag mig i en liten rosa...den blir inte lika yvig som de "vanliga" gula och är jättefin i rätt sammanhang!

Har inte heller gillat Hortensior...vulgära, plastiga...men fick en i present härom veckan, så nu är den nergrävd bredvid Rhododendron...kanske kommer jag att gilla den också...hoppas att jag får se den blomma redan i år, vem vet! De flesta växter är ju trots allt vackra i rätt samanhang med rätt grannar...

Hurra för olika smak!!! yahoo.gif
Betty
Gullstav, Bergenia, Hortensia, pelaraspar och 70-talets alla dötrista barrväxter kan jag lätt vara utan! För att inte tala om formklippta (stympade) björkar... -fear-.gif
embees
Fy för den, för alla sorters spireabuskar. Fula är dom och luktar kattpiss gör de när de blommar. Har grävt upp varenda en sån buske som fanns här i trädgården när vi flyttade in och slängt.
Fru fet
Jag följer nog ett ganska typiskt mönster för odlingsentusiaster med relativt ny trädgård - kanske är det lite av ett storstadsfenomen också? Jag har haft min trädgård i fyra år. Första året ville jag ha en mild, pastellig förfinad trädgård..jag gick i timmar på fina plantskolan och valde exakt rätt vita eller månskensgula perenner och vita lökväxter. Utgjöt mig gärna över det förskräckliga med rabattrosor i skrikfärger och vulgära fuchsior och dahlior. Sen då? Tja. Hälften av växterna dog. Andra hälften var inte så imponerande som jag hade tänkt mig, åtminstone inte mot en vit fasad (och vita krokusar mot snöfläckar på en vintergul gräsmatta är inte så imponerande). Numera har jag lärt mig uppskatta färger mycket mer och jag är inte alls lika kräsen! I år kan jag mycket väl tänka mig en träbalja med röda dahlior och jag tycker att kokardblommorna är riktigt festliga i all sin färgprakt! Än har jag dock inte lärt mig uppskatta Mahonia, Fuchsia, röda rabattrosor och de flesta "frilliga" blommor som pompom-dahlior. Men om några åpr kanske! coolgleam.gif

jenny
ingrids
Visst är det lite jobbigt när man inser att man inte kan hålla sig till stilrent, minimalistiskt, strikt och allt det där som ser så fantastiskt ut på bild.
Jag tror att årets haveri är stora, blaffiga hängbegonior i gult och rosa - jag är så nöjd med dem smile.gif
Lars-Olof Arvids
Jag skulle aldrig plantera några barrväxter hemma. Skogen är ju full av tall och gran, och så har jag hyresvärdens stora thuja utanför vardagsrumsfönstret. Alldeles tillräckligt - vilket förstås inte betyder att barrväxter är fel hos någon annan. smile.gif

Olle
skogstroll
Jag vill inte ha begonia, margueriter, lobelia mm. föredrar stora frodigt gröna växter, lummighet, clematis och rejäla blommor som echinacea och lite större perenner smile.gif
petris
*haha* tänk så olika smak man kan ha, och tur är väl det.

jag ÄLSKAR pioner över allt annat, men gillar även hortensior (ok, kanske inte rosa). och julros ;-)

det jag vägrar sätta i min trädgård är framförallt thuja, idegran, andra barrträd och en hel del av det som går under namnet "städsegrönt" och marktäckare. (har dock blivit tvungen att inse att det faktiskt existerar en del vintergröna marktäckare som både blommar och kan tänkas vara ganska så fina)

håller med om att dahlior är plastiga. det fulaste jag vet är dock nejlikor, men det är det väl ingen som sätter i sin trädgård..?
*Ulrica*
Vilken rolig tråd!
Själv har jag fått för mej att jag absolut inte vill ha några växter med variegerade, röda, limefärgade eller andra "onaturliga" och framodlade blad i min trädgård. Inga "moderna" hybrid-växter överhuvudtaget som jag associerar med villaträdgård, fin park eller "senaste nya sorten" tycker jag passar in i min gammal-bondgård-naturträdgårdsstil. De kan vara jättefina i andra miljöer men inte alls hos mej. Likaså rhododendron, många exotiska buskar, träd och buxbom har ingen plats hos mej trots att jag tycker att det finns många fina. Jag ser heller inte vitsen med de flesta sommarblommor, varför så nytt varje år när perenner håller i flera?

Jag har tidigare varit extrem tagetes-hatare men har nu börjat hitta sorter (nån artikel i en trädgårdstidnings fel) som är ganska fina och har tillockmed sått en sort i år: mörkt blodröda kronblad med en tunn gul kant. Skulle vilja ha helt röda tagetes men det verkar inte finnas...
ahaw
Tagetes och ölandstok har jag skytt sen barnsben.
Barrväxter i allmänhet och vanliga granar i synnerhet ger mig inget i min trädgård.
En stor gran finns i vår trädgård, håller på och förhandlar med maken om att ta bort den. Den stod här när vi köpte huset förra sommaren.
Thujor och sprireor gillar jag inget vidare.

Tagetes har jag inga här men självklart satt det en häck med ölandstok. Dom ska bort!
Krolliljan
Gillar inte orange egentligen, men visst har det hänt att en blomma med den färgen smugit sig in. giggle.gif

Gillar egentligen det mesta. shy.gif Allt beror på hur stor trädgård jag har. Är den liten, som nu, vill jag inte plottra med för många arter och färger. Om jag hade en stor trädgård rolleyes.gif hade allt kunnat få sin plats beroende på i vilken del av trädgården jag hade vilken stil. smile.gif
Magdis
Begonia, gullstav, hortensia, fuchsia, kejsarkrona, krollilja är de jag kan komma på just nu som jag icke skulle plantera i min trädgård.
Åsa E
Jag har nog allt som ni inte gillar, jag kan inte komma på några perenner som jag tycker är fula.
Jo, nu vet jag! När jag flyttade till huset fanns det en rabatt full med renfana! HU! Det är väl ett ogräs? Och resten av rabatten bestod av kanadensiskt gullris, som verkligen är ett ogräs. Tanten jag köpte huset av tyckte att det var så fint... giggle.gif

Ni förstår att de växterna inte finns kvar i trädgården längre. Andra ogräsperenner, som t ex variegerad kirskål och rosa maskros, är inte heller välkomna.
Noak
Bergenia, gul rudbeckia, praktlysing brrr.

Tagetes= kommunalplantering.

Petunia skulle jag aldrig tillåtit över tomtgränsen förrän jag fick en jättekruka av min skolklass för ett par år sen. Nu har den en given plats. Så man kan nog ändra sig.
Men aldrig när det gäller dahlior! De får frodas i nån annans trädgård!
Karrolina
Just det. Gillar nästan inga sommarblommor med undantag för vallmo och krasse.

Och sen har jag fått hjärnsläpp, vad heter dom där typiska stickiga 70-tals villahäckarna. Kan vara antingen rödbladig eller gröna blad? Runda blad.

Och så häckoxbär.

Kom på en till, kärleksört. Inte fina.
Lemonne

Glömde ju nämna världens fulaste buske; Rhododendron fear.gif Varje gång jag ser ett stort vräkigt ex av denna buske måste jag vända bort huvudet i avsky...
ingrids
Det låter som Berberis du inte skulle ha i din trädgård - jättesticksiga!
Karrolina
CITAT (ingrids @ 07-05-2008, 15:42) *
Det låter som Berberis du inte skulle ha i din trädgård - jättesticksiga!

Ja just det! Berberis. Tur att du kom på det annars hade jag gått och tänkt på det hela dagen. =)
Anna i Åkarp
En sak till jag inte skulle ta i med tång: rödrandiga blommor. Gulröda änglatrumpeter till exempel, eller polkagrisrandiga nejlikor ... sick.gif
Sommartorparn
Inga märkvärdighetsvarianter av träd eller buskar med konstig bladfärg, t.ex. röd eller gulaktig. Framför allt inte dom gulaktiga! Skulle aldrig betala extra för något som ser ut som om det håller på att dö torkdöden.

En säker vägledning till vad jag skulle undvika är växter som enligt Zetas katalog är speciellt planteringsvärda. Dessa är med största säkerhet märkvärdighetsväxter. nono.gif

Trädäck skulle jag aldrig släppa in i min trädgård!
(Däremot skulle jag gärna vilja ha ett område med bergenia tummenupp.gif )
embees
CITAT (petris @ 07-05-2008, 12:47) *
*haha* tänk så olika smak man kan ha, och tur är väl det.

jag ÄLSKAR pioner över allt annat, men gillar även hortensior (ok, kanske inte rosa). och julros ;-)

det jag vägrar sätta i min trädgård är framförallt thuja, idegran, andra barrträd och en hel del av det som går under namnet "städsegrönt" och marktäckare. (har dock blivit tvungen att inse att det faktiskt existerar en del vintergröna marktäckare som både blommar och kan tänkas vara ganska så fina)

håller med om att dahlior är plastiga. det fulaste jag vet är dock nejlikor, men det är det väl ingen som sätter i sin trädgård..?

....jo jag.... shy.gif

CITAT (Åsa E @ 07-05-2008, 14:13) *
Jag har nog allt som ni inte gillar, jag kan inte komma på några perenner som jag tycker är fula.
Jo, nu vet jag! När jag flyttade till huset fanns det en rabatt full med renfana! HU! Det är väl ett ogräs? Och resten av rabatten bestod av kanadensiskt gullris, som verkligen är ett ogräs. Tanten jag köpte huset av tyckte att det var så fint... giggle.gif

Ni förstår att de växterna inte finns kvar i trädgården längre. Andra ogräsperenner, som t ex variegerad kirskål och rosa maskros, är inte heller välkomna.

Jaa, gullris ÄR förfärligt! thumbdown.gif
ingrids
Funderar nästan på att skapa om delar av den här tråden till en omröstning om saker vi inte vill ha i våra trädgårdar - det är ju jättespännande att läsa om våra "hatobjekt" giggle.gif
Blåbärsblad
CITAT (Sommartorparn @ 07-05-2008, 15:56) *
Inga märkvärdighetsvarianter av träd eller buskar med konstig bladfärg, t.ex. röd eller gulaktig. Framför allt inte dom gulaktiga! Skulle aldrig betala extra för något som ser ut som om det håller på att dö torkdöden.

Håller helt med! Växter med gulaktiga bald ser verkligen döende ut!

Många verkar ha något emot barrväxter verkar det som giggle.gif Men om man någonsin gått en promenad i de vackra, soliga barrskogarna på södra Gotland där marken består av vit mjuk sand och vildkaninerna skuttar runt så kan man förstå den som på något konstigt sätt ändå uppskattar barrväxter. Åtminståne de små knotiga tallarna. Jag skulle iaf mer än gärna flytta hem en del av den skogen till min trädgård. yes.gif

Och tagetes som är så fin och som på svenska så vackert heter Sammetsrosen! Men kanske är den föraktan bara för att den är så lättodlad och vänlig. Och för att man förknippar den med statsplanteringar unsure.gif (liksom "Flitiga Lisa" som även den är rätt söt men ofta ser skräpig ut).

Själv hade jag länge något emot rosor! Konstiga jag! a0a.gif Men nu är det en av mina favvoväxter. Nu hatar jag ingen speciell växt, men ogillar i allmänhet pråliga och onaturliga blommor som man bara får ont i huvudet av! sick.gif

[attachment=17892:Blåbär.jpg]
Kat
Jag gillar inte Berberis.
Antagligen något skolminne som inte vill släppa riktigt.

Bergennior och Rhododendron tillhör inte heller favoriterna. De får mig lite dyster.

Däremot gillar jag Röllika i olika färger! smile.gif
Lotta22
Berberisbuskar och andra taggbuskar, bergenia, hosta, mahonia, kryptuja, snöbär och krypoxbär... är mina hatisar. De får mej och tänka på kommunala 70-talsrabatter. Lite svårt med jättedaggkåpa också. Jättevallmo - hatkärlek. Likaså bergklint och vresrosor. Men jag äälskar löjtnantshjärtan och stora, doftande tulpaner som snart blommar! rose.gif
Kajsa i Arvika
Jag har problem med gula blommor... thumbdown.gif Vet inte varför... de borde väl lysa som solar men.... Enda jag kan tänka mej e en gulblommande Potentilla som var riktigt söt..

Japanska lyktor... Förb....at ogräs som växer...... ranting.gif

Rosenstav, dahlior, gullris.. brrr...
Wilmer
-fear-.gif Bergenia. Gullris.

Barrväxter förutom hederlig gran. Thuja.
MariaS
CAMPANULOR och SALIX!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Anki V
Precis som många andra gillar inte jag heller gula blommor och undviker dom i det längsta…undra varför? g.gif

Jag älskar de första vårkragarna och gullvivorna, för att inte tala om de ljuvliga gula botaniska krokusarna.

I stenpartiet har jag ett jättenattljus som har gula blommor stora som kaffekoppar och är helt underbar. Vid ”storstenen” växer det gula liljor och jättedaggkåpa som står sig skitsnyggt mot den stora grå stenen och vid altanen finns en stor fantastiskt rikblommande ölandstok. wub.gif

Som sagt var....jag gillar inte gula blommor laugh.gif

/Anki
Christina i Småland
Jag gillar inte gullris, Soldiago virgaurea, men nog kommer den in i trädgården ändå. Vet inte riktigt varför jag inte tycker om den, men jag har så långt jag minns tyckt illa om den, långt innan mitt trädgårdsintresse började spira.
Kamrat
Hos mig kommer det inte komma ngn blå blomma så långt ögat når. smile.gif Jag är väldigt öppen för olika sorter så länge de inte är blå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon