CITAT (Kajsa i Arvika @ 09-05-2008, 16:29)

Fy så hemskt! Blev sittandes och bara stirrade.. fattade först inte vad de pratade om och försökte fatta VARFÖR de gjorde det? Att påskynda förruttnelse och att gräset växer snabbare... ?!
Har försökt tota ihop ett vettigt inlägg men vet inte förbaske mej inte hur jag ska formulera mej! E besviken på hur människor kan behandla andra människor! För man e väl fortfarande människa även fast man e död?
När jag tvättar en död kropp visar jag den samma respekt jag skulle ha visat en levande människa och det trodde jag i min enfald var en självklarhet för alla som har något med döden att göra. Att man efter döden behandlas som en förpackning som ska vikas ihop så mycket som möjligt av utrymmesskäl gör ont i själen. Tänk om det vore din son eller din dotter i graven? Hur skulle det kännas att veta att locket på kistan trycks sönder av en grävskopa?
Om man väljer att bli begravd i en dyr kista, IKEA garderob eller bränns och urnsätts e mej totalt likgiltigt.. det e upp till var och en att bestämma. Oavsett bör kroppen och vilrummet bevaras intakt så gott det bara går.
Nu har jag sett programmet på webben och jag sääger som du. Jag får det inte att gå ihop??? Vadå gräset växer snabbare? Är det hela världen om det inte är tätt med gräs på en ny grav med en gång, det växer väl ingen gräs när man begraver någon på höst/ vinter ändå! Jag har sett på kyrkogården att det ligger högar över de nya gravarna, då vet man iaf att de inte har demolerat kista och lik och allt.
Jag tror detta är något som vissa vaktmästare har fått på hjärnan att det är för jobbigt att jämna ut den högen sen om inte allt sjunker ned eller det är för jobbigt att fylla upp om det blir för djupt och kratta ned jord i gräset så det blir jämt. Pressar man ihop allt med en gång så slipper de kolla upp att det ser snyggt ut ett halvår/ år senare.