Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Damm-Ska man rengöra välgigt noga?, Pump med filter & uv ljus
          HelenN
          Inlägg 07-05-2008, 09:15
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 923
          Medlem nr: 10 333

Hej!

Jag har en liten damm som är ca: 3 x 2,5 meter, ca 50-60 cm djup på det djupaste stället. Den är gjord av riktig damm duk. Jag har en massa flytväxter, näckrosor & kabbelekor i dammen. Jag har 5 guldfiskar.

På botten har det hamnat lite jord när jag rensat rabatten o så. Sen är ju dammens sidor smutsiga, om det är alger eller inte....det vet jag inte.. Vattnet ser för övrigt rätt fräscht ut.

Och nu undrar jag om jag måste investera i en damm dammsugare & städa ur allt smuts, alger mm??? Ska dammen vara helt ren? Jag har håvat upp alla löv o allt som hamnat i håven, men på kanterna går det inte att få upp det som är.

Räcker det att köpa en pump med inbyggt tryckfilter & uvc enhet??

Har kollat på Filterpaket Biopress 4000 & Easy Jet 3000 - För dammar upp till 4000 l och den verkar ju bra, har innan haft en liten fontänpump utan filter o uvc.

Hoppas nån kan hjälpa mig, för jag skulle vilja släppa i firrarna o få igång dammen snart.

--------------------
          Mitt gamla alias var "Lämås"

Odlar, påtar och rensar i zon 4. Klicka HÄR för att komma till min trädgårdsblogg.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Grönberg
          Inlägg 09-05-2008, 10:18
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 300
          Medlem nr: 15 902

Vi rengör i princip aldrig våra dammar, vi plockar lite efter hand, vi har iofs ett Hozelocksystem med 2 st 50 liters filter med uvljus och pumpen ger 12 m3 i timmen.
          Det är bra om din damm får skapa sin egen biotop, med tiden så bryts smuts och växtdelar ner av sig själv, algproblemen är värst 1:a halvan av säsongen innan dammens växter reducerar kvävet, men ett bra tips är att stoppa i en säck med halm som du sänker ner i dammen genom att lägga i ett par stenar i den, ta en säck av juteväv eller plast, huvudsaken är att den dränerar väl (potatissäck eller en löksäck modell större eller mindre allt efter behov), efter ett par veckor ser det ut som källvatten.
          På hösten efter lövfällning plockar vi det värsta med en håv.
          Vi tar inte in fisken över vintern, endast en liten akvariepump håller en liten isfri yta (nu har vi ju knappt några vintrar nere i Skåne sad.gif )

--------------------

Citera
          HelenN
          Inlägg 09-05-2008, 20:44
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 923
          Medlem nr: 10 333

CITAT (Grönberg @ 09-05-2008, 11:18) *
          Vi rengör i princip aldrig våra dammar, vi plockar lite efter hand, vi har iofs ett Hozelocksystem med 2 st 50 liters filter med uvljus och pumpen ger 12 m3 i timmen.
          Det är bra om din damm får skapa sin egen biotop, med tiden så bryts smuts och växtdelar ner av sig själv, algproblemen är värst 1:a halvan av säsongen innan dammens växter reducerar kvävet, men ett bra tips är att stoppa i en säck med halm som du sänker ner i dammen genom att lägga i ett par stenar i den, ta en säck av juteväv eller plast, huvudsaken är att den dränerar väl (potatissäck eller en löksäck modell större eller mindre allt efter behov), efter ett par veckor ser det ut som källvatten.
          På hösten efter lövfällning plockar vi det värsta med en håv.
          Vi tar inte in fisken över vintern, endast en liten akvariepump håller en liten isfri yta (nu har vi ju knappt några vintrar nere i Skåne sad.gif )

Tack för tipset med halmen...ska leta upp lite halm i morron & stoppa ner i dammen!

--------------------
          Mitt gamla alias var "Lämås"

Odlar, påtar och rensar i zon 4. Klicka HÄR för att komma till min trädgårdsblogg.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-08-2025, 03:21

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon