Det låter inte som någon enkel granne att ha att göra med! Jag tror dessvärre att jag kan känna igen mig i din granne

Å andra sidan är jag inte helt oemottaglig emot tips, idéer och kritik vilket är mitt problem med mina grannar. Drar mig pga det för att gå ut i trädgården när grannen är ute.
Samtidigt har jag inte hela bilden med din grannkonflikt klar för mig. Men jag tror det är viktigt att vara tydlig med anledningen till varför man tycker/känner på ett visst sätt. Den andra grannen kanske inte har en aning om att en syrenhäck sprider sig med rotskott och lätt blir ful (enl min åsikt) om man inte sköter den.
Tror inte på antydningar osv. Vid det här laget fattar grannen att du inte vill ha syrenhäcken där den är nu behöver grannen nog få veta varför du inte vill ha den där. Pröva att säga som det är att du är rädd att syrenen ska sprida sig till din tomt (det gäller nog att vara supertydlig använd teckenspråk om så krävs;) visa och förklara att det är ett problem för dig eftersom du har såpass begränsat utrymme och du också har dina planer för trädgården. osv. Det är något jag ska försöka göra med vår granne men det är svårt.
Mina grannar (nyblivna pensionärer) som bott i området jättelänge (jag är relativt nyinflyttad) De kommer gärna och talar om hur vi ska göra i vår trädgård, de försöker smyga in små förslag och kan ge bitande kritik och jag kan numera sniffa mig till alla former av insmugna förslag och antydningar från deras sida, man kan gott säga att jag blivit allergisk emot dem. De frågar vad vi har satt och dömer sedan ut försöket. Roligt att odla då? INTE.
-Clematis nej det har vi aldrig lyckats med här nej det är ingen idé...
-Sätter ni potatis nu! Oj det var vågat!
-Så ni tror att ni ska få potatis till midsommar (snett leende)...
Det lustiga är att vi fått upp potatisarna jättelångt sen dess så. Lite triumfatorisk måste man ju få vara. Efter det har det varit idel smör dock.