Kul att få svar, igår såg jag inget av de svar som nu finns!
Ja, det är just det här med rosten, som ju beror på kontakten med syret. Rosten kan man ju leva med, men jag funderar över de utfällningar som rimligtvis hamnar i jorden när burken oxiderar eller rostar.
Det där med vassa kanter har jag åtgärdat på de burkar där det är möjligt, genom att trycka in kanten mot väggen med hjälp av konservöppnaren; man trycker och drar samtidigt mot insidan av kanten och väggen. Det fungerade utmärkt! De burkar som har ett lock med ögla som man öppnar likt en ölburk, är det värre med. Den vassa kanten går inte att trycka in - den är alldeles för liten och hård.
Zaaritha: Varför inte odla i plåtburkar? Skulle du inte odla i mjölkförpackningar eller vindruvskorgar heller?
För mig är odling och trädgård en källa till rekreation och ett sätt att känna stolthet och glädje när man lyckas få en härlig skörd. Visst är det roligt med vackra krukor och perfekt gräsmatta, små lampor här och där och inte ett ogräs. Men knappast charmigt. En sådan trädgård ser ganska tråkig ut och inte särskilt levande, tycker jag. Jag har inte min trädgård för uppvisning bland vänner och grannar. Den är ett extra rum där det syns att någon bor och lever.
|