LottaPB
Hej!

Jag förmodar att ni alla är trädgårdsälskare och miljövänner. Det är jag. Men en del undringar får man när det kommer till att återanvända och samtidigt inte förorsaka skada på något sätt.
Jag bor nu under maj och fram till i juli inte med min ordinarie trädgård där jag har alla mina små och stora krukor, jord, gödning, verktyg eller annat trädgårdsnödvändigt. Jag är väldigt miljömedveten och har komposterat sedan början på 80-talet och källsorterat sedan möjligheten fanns.

Det känns så onödigt att köpa krukor till alla mina småplantor och till de fröer som ska förodlas, när jag har flera hundra hemma. Därför har jag hamnat i situationen
CITAT
Nöden är uppfinningarnas moder
. Det går alldeles utmärkt att så i mjölk-, yoghurt-, juice-, creme fraiche- och andra förpackningar med plastad insida. Även de genomskinliga "korgar" som omger kiwi, päron och vindruvor är jättebra odlingskärl. Inte vackert, men funktionsdugligt.

Jag har naturligtvis köpt både gödslad jord och såjord och har investerat i krukor till prydnadsväxterna på balkongen. Tomaterna får stå i billiga 10-liters hinkar och de kommer att få sällskap av morötter runt kanten. Jag saknar min bok
CITAT
Morötter älskar tomater
som ligger kvar hemma! Är det någon som vet om morötter och lök trivs tillsammans? Jag har för mig att detta är en bra kombination, men hur är det med tomater och lök? Jag har också för mig att rädisor och lök går bra ihop?
Nu till mitt stora, eller lilla, problem - som jag vill ha hjälp med att lösa:

Hur ska jag förhålla mig till konservburkar av plåt? Är det okej att sätta grönsaks- eller blomfrö i dem? Är det okej att sätta tex små plantor av pelargon, fuchsia, passionsblomma och klockmalva eller fungerar det tom att låta små grönsaksplantor växa till sig i en plåtburk? Det är en begränsad tid på en-två månader det handlar om.
Burkarna är vanliga plåtburkar från konserver så som tomater, majs, orientaliska specialiteter osv. Alltså inte burkar av aluminium utan av hård plåt.

• Händer något när man utsätter metallen för jord, vatten, luft och sol? Eventuellt även för gödning längre fram.
  • Är det någon av er som har en aning om det kan vara skadligt pga utfällningar eller andra kemiska reaktioner?
  • Vi äter ju innehållet i burkarna, men då är ju syretillgången praktiskt taget obefintlig. Så hur ska jag tänka?
Jag hoppas verkligen att någon av er har mer kunskap än jag, om vad som händer i en plåtburk under nämnda omständigheter.

Gå ut och njut av de underbara dagar och den fantastiska natur vi har omkring oss nu!

Lotta
Whiskuchi
Jag har odlat i konservburkar, enda problemet var när plantorna skulle planteras om - en del satt lite väl bra i burken och kanterna är ju vassa så man vill helst inte pilla med fingrarna för mycket.

Du nämner vindruveförpackningar också (brukar även säljas cocktailtomater i sådana), de är perfekta små drivhus, färdiga dräneringshål i botten, ett lock som är lätt att öppna och har små ventilationshål - perfekt!
Christer i Falköping
Krukväxter har ju odlats länge i gamla konservburkar, men då kanske av de större som innehållit olivolja och liknande. Tror inte det är någon fara att odla något i dem, det som händer är väl att burken kan börja rosta.
Christer.
zaaritha
Nej--fy farao!
Jag skulle då inte odla i konservburkar!
Never!
LottaPB
Kul att få svar, igår såg jag inget av de svar som nu finns!

Ja, det är just det här med rosten, som ju beror på kontakten med syret. Rosten kan man ju leva med, men jag funderar över de utfällningar som rimligtvis hamnar i jorden när burken oxiderar eller rostar.

Det där med vassa kanter har jag åtgärdat på de burkar där det är möjligt, genom att trycka in kanten mot väggen med hjälp av konservöppnaren; man
trycker och drar samtidigt mot insidan av kanten och väggen. Det fungerade utmärkt! De burkar som har ett lock med ögla som man öppnar likt en ölburk, är det värre med. Den vassa kanten går inte att trycka in - den är alldeles för liten och hård.

Zaaritha: Varför inte odla i plåtburkar? Skulle du inte odla i mjölkförpackningar eller vindruvskorgar heller?

För mig är odling och trädgård en källa till rekreation och ett sätt att känna stolthet och glädje när man lyckas få en härlig skörd.
Visst är det roligt med vackra krukor och perfekt gräsmatta, små lampor här och där och inte ett ogräs. Men knappast charmigt. En sådan trädgård ser ganska tråkig ut och inte särskilt levande, tycker jag.
Jag har inte min trädgård för uppvisning bla
nd vänner och grannar. Den är ett extra rum där det syns att någon bor och lever.
Lottiz
Funkar görbra och blir jättecharmigt:

[attachment=18066:IMG_5955.JPG]

[attachment=18067:IMG_5954.JPG]
LottaPB
Snygg produktutveckling av återvunnet material, Lottiz! Har du leca i botten eller hur har du ordnat med dräneringen?

Vill man så klarar man sig på noll nya prylar. Vill man så klarar man sig på bara återvunna saker och sin fantasi. Det kan ju vara en fördel att ha riktiga verktyg, men annars löser vår kreativa sida det mesta.

Jag tror det bara är en tidsfråga innan vi alla måste omvärdera vår livsstil och välja om vi vill fortsätta destruera vår jord eller ta ansvar för vår roll i systemet. Var och en och alla tillsammans. Förmodligen finns det inget stopp på den redan påbörjade nedräkningen, men kanske våra barn får leva tills de dör en naturlig död, i alla fall.

Det kan hur som helst aldrig vara fel att odla - nej, tvärtom! Komposterar vi dessutom vårt eget organiska avfall gör vi oss alla en god tjänst. Och fördröjer slutet ytterligare en liten stund, förhoppningsvis.
Lottiz
Jag plockar småkottar och fyller upp till hälften, sedan lägger jag jord på (som alltid trillar ner en bit ändå).

Jag har tre hål i botten på konservburken, och valt relativt torktåliga växter som pelargonen. Pellisen klarar fint att jag doppar hela alltet i vatten nån gång i månaden.
LottaPB
Kottar har jag aldrig hört talas om förut, bra idé!
De suger ju också åt sig vatten, precis som lecan. Förresten ramlar det ju
också ner en massa jord mellan lecan i botten på odlingskärlet.

Har människosläktet överlevt och kommit så här långt i utvecklingen av civilisationen, borde vi kunna ta några steg tillbaks och ändå klara oss utmärkt. Vem behöver lecakulor när det finns hur mycket kottar som helst utanför knuten!?
Tanken kom helt plötsligt: Tänk om man började sälja kottar som ersättning för lecakulor på Plantagen, Weibulls, i matvarubutiker, handelsträdgårdar och blomsteraffärer? Det skulle verkligen ge butiken en profil av "miljötänk".
I en hel del länder säljer man inte längre plastkassar i butiken, eftersom det är skadligt för både djur och natur. Man får ta med sig egen kasse, lämpligen av textil. Undrar när den praxisen kommer till Sverige?
ingrids
Gillar tanken på att odla i det som finns till hands men har än så länge sparat så många små plastkrukor att jag har gott om sådana. Ett tips däremot - lägg en bitt glest tyg eller täckduk mellan kottar/lecakulor och jord. Då ramlar minder mängd jord ner.
Chivvie
CITAT (ingrids @ 13-05-2008, 13:17) *
Gillar tanken på att odla i det som finns till hands men har än så länge sparat så många små plastkrukor att jag har gott om sådana. Ett tips däremot - lägg en bitt glest tyg eller täckduk mellan kottar/lecakulor och jord. Då ramlar minder mängd jord ner.

Har ibland använt vanligt dagstidningspapper, det täcker bra när det är vått, hindrar jord från att komma ut, men släpper igenom vatten.
Lottiz
Ja, kottar funkar enl mig faktiskt lika bra som leca. De släpper ut vattnet, de håller lagom mängd fukt, transporterar vatten uppåt och blandat i jord blir det luftigare för rötterna. Å så tycker ju vovven att det är så skoj att plocka kottar med mig!

Fast vem skulle betala pengar för det??
Lisapo
Jag använder tallkottar i botten av stora krukor utomhus så blir det dränerat i botten och inte lika tungt att flytta på krukorna. Har hört att jag inte ska använda grankottar av någon anledning. Någon som vet?
Rosmarin
Skojigt inlägg! Jag odlar också i allt möjligt. I år har jag sått många av mina fröer i rader direkt i grönsakslådor av trä fyllda med jord och sedan skolat om efter hand.

CITAT (Whiskuchi @ 10-05-2008, 22:16) *
Jag har odlat i konservburkar, enda problemet var när plantorna skulle planteras om - en del satt lite väl bra i burken och kanterna är ju vassa så man vill helst inte pilla med fingrarna för mycket.

Om det är svårt eller omöjligt att få upp en planta ur en konservburk så brukar jag öppna burkens botten med konservöppnaren för att sedan trycka upp alltihop underifrån.
Knytt
Jag tänker att man ju alltid fått lära sig att man inte får ställa in en konservburk med innehåll i kylen/frysen utan måste hälla över innehållet i en plastburk eller dyl pga att något ämne avges i en öppnad burk.
Jag minns tyvärr inte vilket ämne och jag vet inte om det är skadligt för växter.

Kanske att man inte ska ha just grönsaker och dyl som ska ätas i sådana burkar, ifall att.
LottaPB
Vad många inlägg, skojigt!

Jo Knytt, det var just det här du nämner om att flytta över det som blir över i en öppnad konservburk till en annan burk. Jag har ju också blivit upplyst om att farliga ämnen avges från en öppnad burk - när jag var yngre på 70-talet och fram till på 80-talet någon gång. Och det var detta som satte igång mina tankar. Därför har jag hittills inte satt något ätbart i mina konservburkar, bara blommor.

Min kollega och vän som kommer från den turkiska kulturen, öppnar ALLTID hummusburken i båda ändar för att få ut hela klumpen av kikärtsröra. Det var bara ett par veckor sedan hon visade mig hur effektivt det är.

Om man tar in en gran ska man ju inte ha rumsväxter i närheten. Granen avger etylen
precis som äpplen och en del andra frukter. Etylen fungerar som ett växthormon och styr bland annat mognaden hos frukter, tillväxt hos växter och bladfällningen hos lövträd och brukar ibland kallas för ett "vissningshormon". Etylen från granen kan alltså få en del blommor hos växter att vissna och andra att tappa sina blad. (Vad etylengasen åstadkommer googlade jag fram.)
Där har du förmodligen förklaringen till varför grankottar inte är lämpliga.

Nog tror jag att miljömedvetna storstadsbor skulle välja ekomärkta kottar framför leca, om man lyckades med budskap, profil och marknadsföring. Alltså om tänkta konsumenter skulle uppleva detta val som tillräckligt trendigt, rätt för just dem och accepterat av omvärlden eller deras "grupp". Till en början skulle kottar till och med kunna betraktas som lite "lyx" beroende på tillgång och pris.
Här i denna tråd har vi ju alla valt att återanvända och vara kreativa. Därför är det här bland oss accepterat att välja nya enkla och ekologiska lösningar - t.ex. kottar istället för leca och konservburkar i stället för vanliga krukor. De flesta människor kanske inte vågar välja "smarta" lösningar på grund av rädsla för hur de ska ses av sin omgivning. Det är detta som man måste försöka påverka för att folk ska ändra livsstil, men det är bland det svåraste som finns.

Har läst marknadsföring och kommunikation på IHM - det är därför jag är så engagerad i hur man når ut med budskap och var problemen finns.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon