Medlem
Antal inlägg: 921
Medlem nr: 2 397
Jag har fullkomligt hybris på att odla tomater, brukar ha fyra olika sorter i växthuset trots att jag är den enda i familjen som gillar tomater. I år har jag satt två sorter, Purple Calabash o en körsbärstomat som har nåt med vinbärssmak i sig (fanns på Rara Växter) men jag vill ha mer sorter men hittar många som verkar fina och goda, undrar vilka som är era favoriter? Kanske man får lite mer inspiration eller tips på sorter som är värda att odla. Jag vill gärna ha en god och söt gul sort också i sommarens utbud. Någon som har nån superidé om vilken sort jag kan testa i sommar?
Medlem
Antal inlägg: 1 190
Medlem nr: 2 101
Har man aldrig provat är Garderners Delight eller vanlig Dansk Export två sorter man lätt får tag på och kan odla själv hemma. En "vanlig" tomat blir inte så vanlig odlad hemma, den smakar otroligt jämfört med den köpta kommersiellt odlade tomaten. Vad man än väljer så smakar det bra. Sedan är det förstås kul att prova andra sorter och andra smaker & färger. Tittar man på tomatsidorna och de som säljer fröer finns det ca 300 olika att tillgå. Caspian Pink har jag 6 st plantor på gång, enligt ryktena skall detta vara världens godaste tomat. Svaret på det vet vi först i sommar. Man måste ibland ha bra tillgång på sol och växthus för att allt skall fungera. Många tomater fungerar ändå på skyddade lägen på friland. Man vet bara hur det blir om man provar själv. Jag trodde aldrig att paprikor kunde bli så fina hemmaodlade, så nu kör jag paprika, flera sorter. Mina tomater är snart så stora att jag inte kan ha dem inne längre. De måste snart ut i växthus det måste bli bättre väder!!