Medlem
Antal inlägg: 921
Medlem nr: 2 397
Jag har fullkomligt hybris på att odla tomater, brukar ha fyra olika sorter i växthuset trots att jag är den enda i familjen som gillar tomater. I år har jag satt två sorter, Purple Calabash o en körsbärstomat som har nåt med vinbärssmak i sig (fanns på Rara Växter) men jag vill ha mer sorter men hittar många som verkar fina och goda, undrar vilka som är era favoriter? Kanske man får lite mer inspiration eller tips på sorter som är värda att odla. Jag vill gärna ha en god och söt gul sort också i sommarens utbud. Någon som har nån superidé om vilken sort jag kan testa i sommar?
Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31
Javisst har jag provat den, den har lite knepigt växtsätt den skickar upp en massa veka grenar i mängd som lägger sig ner överallt. Det brukar stå att man inte ska beskära den men när jag testat den i växthus har jag ibland behövt klippa + binda upp dem för annars kommer man inte in i växthuset. Den har ett ganska vilt växtsätt. Men den har goda frukter så jag odlar den ändå och den går ju också bra att odla utomhus men man måste tänka på att den har ganska veka grenar så man kan behöva binda upp den lite.
Skulle man blanda ihop tomatplantorna så kan man lätt känna skillnad på vildtomat/vinbärstomat för deras stammar känns som sammet medans de allra flesta andra sorter har lite stickigare stammar.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)