Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Träpioner...
          AnnammA
          Inlägg 11-05-2008, 08:12
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 435
          Medlem nr: 5 307

Naturen och vädret spelar en spratt... crying.gif Den milda vintern lockade fram blomsterknoppar och skott alltför tidigt på mina träpioner här i zon 1-2, och så kom köldknäppen i påsk...Jag tror att en av träpionerna får inga blommor alls, efter att ha haft minst 5 knoppar...Och på min äldsta, som inte hade kommit såå långt, frös det bort några grenar... Där blir iallafall minst 5 blommor på den, som jag får glädja mig åt. (Bildbevis kommer senare.)

--------------------

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Christer i Falkö...
          Inlägg 11-05-2008, 08:20
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 056
          Medlem nr: 2 460

Bara en knopp har frusit på en av mina buskpioner, som de faktiskt heter, de blir inga träd, men väl stora buskar med tiden. De andra låg så långt efter att de klarade sig.
          Christer.

--------------------
          Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se

Citera
          AnnammA
          Inlägg 11-05-2008, 23:56
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 435
          Medlem nr: 5 307

CITAT (Christer i Falköping @ 11-05-2008, 09:20) *
          Bara en knopp har frusit på en av mina buskpioner, som de faktiskt heter, de blir inga träd, men väl stora buskar med tiden. De andra låg så långt efter att de klarade sig.
          Christer.

Jo, jag vet att de egentligen heter buskpioner, men jag har valt att kalla de för "träpioner", för det känns som om det är lätt att annars blanda i hop dem med luktpioner...På engelska brukar det stå "Tree peaony" på sort ettiketten.
          Och faktum Christer, om du sett en riktigt gammal "träpion", ser den lite ut som ett knotigt "miniträd", eller är jag för fantasifull?

Kollade in knopparna på mitt äldsta ex idag, och håller värmen i sig här i Skåne, dröjer det inte länge till blomningen...Allt har gått så fort sista veckan, med bokskogen, som började slå ut förra helgen, kollosal blomning av alla körsbärsträd och äppleträd mm...Lite kyligare väntas det bli i veckan, och det känns OK, annars tar våren slut så fort...

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-08-2025, 03:26

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon