Det är ju skönt att humletillgången är säkrad på andra håll i landet men jag saknar mina humlor. En anledning till att jag, liksom amaira, inte använder några gifter eller konstgödning i trädgården är just att jag är så rädd om djur- och växtliv i trädgården. Vi har en stor tomt och nog har jag sneglat mot giftburken vad gäller ogräs men jag har aldrig använt något. I den här trädgården har det rått balans: jag har inte haft några stora angrepp av skadedjur eller sjukdomar på växterna (okejdå, liljebaggar men dom ska väl leva dom med, med ett par tusen krolliljor i olika stadier av utveckling så gitter man inte tampas med dem). Vi har också mycket fågelholkar och vinterfodrar fåglarna på vintern. Det jag funderar på är om den inte särskilt ekologiska bonden här, han odlar inget som ska pollineras, har varit för vårdslös med giftsprutan....inte något angrepp på bönder generellt är det bäst jag tillägger!
Om det finns någon kunnig person som har fler möjliga svar, förutom den usla sommaren, vill jag gärna veta!
--------------------
Bättre sått än aldrig!
Gräva bör man annars dör man!
|