Vad många inlägg, skojigt!
Jo Knytt, det var just det här du nämner om att flytta över det som blir över i en öppnad konservburk till en annan burk. Jag har ju också blivit upplyst om att farliga ämnen avges från en öppnad burk - när jag var yngre på 70-talet och fram till på 80-talet någon gång. Och det var detta som satte igång mina tankar. Därför har jag hittills inte satt något ätbart i mina konservburkar, bara blommor.
Min kollega och vän som kommer från den turkiska kulturen, öppnar ALLTID hummusburken i båda ändar för att få ut hela klumpen av kikärtsröra. Det var bara ett par veckor sedan hon visade mig hur effektivt det är.
Om man tar in en gran ska man ju inte ha rumsväxter i närheten. Granen avger etylen precis som äpplen och en del andra frukter. Etylen fungerar som ett växthormon och styr bland annat mognaden hos frukter, tillväxt hos växter och bladfällningen hos lövträd och brukar ibland kallas för ett "vissningshormon". Etylen från granen kan alltså få en del blommor hos växter att vissna och andra att tappa sina blad. (Vad etylengasen åstadkommer googlade jag fram.) Där har du förmodligen förklaringen till varför grankottar inte är lämpliga.
Nog tror jag att miljömedvetna storstadsbor skulle välja ekomärkta kottar framför leca, om man lyckades med budskap, profil och marknadsföring. Alltså om tänkta konsumenter skulle uppleva detta val som tillräckligt trendigt, rätt för just dem och accepterat av omvärlden eller deras "grupp". Till en början skulle kottar till och med kunna betraktas som lite "lyx" beroende på tillgång och pris. Här i denna tråd har vi ju alla valt att återanvända och vara kreativa. Därför är det här bland oss accepterat att välja nya enkla och ekologiska lösningar - t.ex. kottar istället för leca och konservburkar i stället för vanliga krukor. De flesta människor kanske inte vågar välja "smarta" lösningar på grund av rädsla för hur de ska ses av sin omgivning. Det är detta som man måste försöka påverka för att folk ska ändra livsstil, men det är bland det svåraste som finns.
Har läst marknadsföring och kommunikation på IHM - det är därför jag är så engagerad i hur man når ut med budskap och var problemen finns.
|