CITAT (Lotta22 @ 08-05-2008, 21:24)

Snälla Gossen Ruda, om du pratar med Björn Cederberg igen, så kanske du kan ställa några fler frågor?:
1. Murar de vuxna bina in sig på hösten i samma typ av hål som de lägger sina ägg i?
2. Förstår jag rätt om äggen som läggs nu, blir färdigutvecklade bin först till nästa midsommar?
3. Lägger det röda murarbiet ett eller flera ägg i samma hål? Jag har sett rester efter ett flerkammarbygge under ett tygstycke men såg aldrig vilken sorts bi det var.
Väntar med spänning på svar.
Lite kan jag själv.
1. Dom vuxna bina dör frampå sommaren, dom lever några veckor upp till ca en månad.
2. Uttryckte mig lite oklart där. Osmia-bina och andra bin som kommer fram tidigt på våren blir fullbildade bin under sommaren/hösten och övervintrar som sådana så dom snabbt kan komma fram när det blir varmt. Andra biarter som kommer fram lite senare, ungefär från midsommar och framåt, övervintrar som larver och förpuppar sig på våren för att sen kläckas när det är dags.
3. Där är jag lite osäker, man jag har för mig att Osmia bygger enstaka celler. Tapetserarbina av släktet Megachile och Ullbina, Anthidium, tror jag bygger flera celler efter varandra. Skall kolla med Björn nästa gång vi har kontakt.
Kan tillägga att dessa bin, Tapetserarbin, Ullbin och Murarbin tillhör samma familj, Megachilidae, eller buksamlarbin. Anledningen till namnet är att dom istället för att transportera pollenet på bakskenbenen som dom flesta andra bin har en tät matta av hår på buken där pollenet fastnar.