Hej!
jag jobbar som Trädgårdsanlaggare och när vi ska anlägga en rabatt i en färdig trädgård så börjar vi ju från noll verkligen och jobbar fram hela rabatten från det. Därför skulle jag göra så här:
1 Gräva ut det du ska ha som rabatt + en del till (för att få bättre kant mot det andra).
2 Lägga i sand där du ska ha allt och köra med en padda ett bra tag (speciellt där dom utasatta delarna för stenarna är)
3 Sen så lägger du i en matta (finns olika beronde på vad du vill stoppa, men låt oss säga en vanlig för ogräs)
4Sen så lägger du eventuellt mer sand där stenarna ska vara om du nu inte vill ha växternas rötter att frodas där, och en massa jord där växterna ska finnas.
Då har du en "stabil" grund som hela rabatten ligger på. Dock så arbetar jag ju mest på större renoveringar av trädgårdar där vi gör hela trädgården från 0. Men detta är väl så bra grund jag kan tänka mig att ge dig!
Stenarna är det bara att lägga dit om dom inte är allt för stora, men annars så hur bu bara en grävare som gör jobbet åt dig. Kostar inte så mycke att hyra en som skickar dit stenarna åt dig, men du får ju öppna plånboken iaf

.
Sen så kan du ju alltid lägga dit en massa andra sorters stenar för att göra en "modern" trädgård som idag innehåller nästan uteslutande stora underhållsfria stenytor. Det finns ju hur många oliak stensorter som helst att välja på idag och dom kostar inte allt för mycket om du inte ska anläggga llt för stora ytor!
Om du vill veta något mer om trädgårdsanläggning skicka ett pm så ska jag försöka hjälpa dig!
//Fuel