Hallå alla, är ganska oerfaren i forumet, men i min sommarstugeträdgård växer så lite att vi har knappt ogräs.
Inget kirskål eller nässlor och inte så himla många maskrosor.
Praktlysing satte jag häromåret, 7 plantor, alla är borta idag, åkersorken mumsade i sig dem tror jag.
Blåklint som andra har problem med sådde jag förra året och de vajade så fint på kajkanten bredvid prästkragarna tills en morgon de var nerbetade. Hallon vill inte heller ta sig. Så själv siktar jag alltid på perenner som i min perennbok går under rubriken "nästan ogräs", såsom praktlysing men inte ens det funkar! Jag skulle gladeligen se praktlysing och såpnejlika bre ut sig överallt, det gör inget, finns inte så mycket att döda, bara något blommar är jag nöjd, dessutom tycker jag om vildvuxna rabatter. Men för den som har exklusiva och välartade rabatter med ömtåliga plantor förstår jag att det kan vara besvärligt, men jag tar mer era inlägg som tips!

Ska nog sikta på ett gäng aklejor kanske! Såpnejlika vill jag faktiskt ha på allvar, men har aldrig hittat plantor av det.
Mynta förstår jag kan vara ogräs. Hade det i kruka förra sommaren och satte ner det i rabatten för att övervintra, redan tidigit på våren fanns det mynta lite överallt. Fast det gör mig helnöjd enligt principen "kolla, något som lever".
Men om jag ska utnämna mitt värsta ogräs så är det absolut vanligt gräs som växer överallt utom i gräsmattan, såklart.