|
Jag har inte mycket vanligt ogräs i mina rabatter men jag har några arter som jag blir lätt galen på och det är Kantnepeta och Akleja, i minsta lilla skrymsle eller fog ploppar dom upp, får rensa bort säkert 50-100 plantor varje år...fick en endaste Akleja av svärmor för några år sen och hade ingen aning om att de skulle föröka sig så otroligt mycket att det blev värre än både Kirskål och allt annat tillsammans..
Ängsnävan - utan tvekan. Jag grävde ned en planta för sisådär trettio år sedan och nu finns den i alla rabatter. Den kommer tom upp mitt i pionerna och hur gör man då får att få bort dem?
Limeblossom
03-05-2008, 13:50
Ja...om vi nu håller oss till "odlat ogräs" så får det nog bli Såpnejlikan eller en rosa tistel/väddliknande sak. Båda dom invaderar en av mina rabatter.....
CITAT (Limeblossom @ 03-05-2008, 14:50)  Ja...om vi nu håller oss till "odlat ogräs" så får det nog bli Såpnejlikan eller en rosa tistel/väddliknande sak. Båda dom invaderar en av mina rabatter..... Mmm, och jag tänker inte ens nämna Kungsmyntan... har fört ett flerårigt världskrig mot den, och citronmelissen, isopen och bolltisteln gör allt för att synas överallt...
Monica M zon 4
03-05-2008, 16:38
Jag är lyckligt lottad som inte har några besvärliga ogräs. Har ingen kirskål, ingen knölklocka och liknande otyg. Vanligt gräs som smiter in i rabatterna tycker jag är jobbigast. Många frösådda plantor brukar vara rätt lätta att rycka upp om dom kommit fel. Jag är försiktig med att plantera sånt som är ogräsvarning på. Mynta, citronmeliss och sånt skulle jag aldrig plantera. Vissa nävor och astilbe kan sprida sig enorm men då gräver jag upp dom och kastar dom.
Förutom Kirskål som jag har i mängder så har jag en blomma som jag inte vet namnet på, den är ca ½m hög har gula blommor som är nästan som en spira. Den fick jag av en kompis och den försöker ta över alla andra blommor i landet, jag repar bort den  kanske någon som vet vad den heter
Krolliljan
03-05-2008, 17:03
Kirskål !![attachment=17680:angelette.gif][attachment=17681:th_swear1.gif]
Gunilla T
03-05-2008, 17:22
Bettis..gissar att det är Kungsljus du har i rabatterna.
Såpnejlika är nog bland det värsta man kan råka ut för. Efter många års krig tror jag att den äntligen är borta.
CITAT (Bettis @ 03-05-2008, 17:58)  Förutom Kirskål som jag har i mängder så har jag en blomma som jag inte vet namnet på, den är ca ½m hög har gula blommor som är nästan som en spira. Den fick jag av en kompis och den försöker ta över alla andra blommor i landet, jag repar bort den  kanske någon som vet vad den heter  Någon som tror sig veta vad mitt gula h***e heter
Karrolina
03-05-2008, 18:58
Kan inte den där gula vara praktlysing då?
/Karrolina
Gunilla T
03-05-2008, 19:13
Tror inte det är Praktlysingen - den sprider sig inte på samma sätt som Verbascum Kungsljus. Kungsljuset anses som ettårig men har man väl haft det dyker det upp fröplantor lite varstans.
Whiskuchi
03-05-2008, 19:14
Någon märklig röd klöver (bladen är röda alltså, blommorna är gula) poppar upp överallt. Fast den är ganska söt så egentligen gör det inte så mycket
Å så glad jag är att ni hjälper mig, gogglade på era svar och det är PRAKTLYSING  den är inte klok tar över allt. Tack för era svar
Gunilla T
03-05-2008, 19:17
Japp den är fin - blodoxalis.
Whiskuchi
03-05-2008, 19:20
CITAT (Gunilla T @ 03-05-2008, 20:17)  Japp den är fin - blodoxalis. *bildgooglar* Ja, just den! Kul att ha ett namn på den!
CITAT (Bettis @ 03-05-2008, 20:17)  Å så glad jag är att ni hjälper mig, gogglade på era svar och det är PRAKTLYSING  den är inte klok tar över allt. Tack för era svar  Näe, Praktlysingen är inte klok  Har tagit bort minst 100 skott idag. Rötter överallt och skott långt ute i gräsmattan. Annars är KNÖLKLOCKAN min värsta fiende. Över- överallt kommer den! Verkar som om ju mer jag rensar ju mer kommer det upp. Tycker lite synd om den också för den är ju ganska fin egentligen, eller
Blomstertanten
03-05-2008, 20:33
Mynta och en vacker men envis vitblommande näva som finns överallt ! För att inte tala om jättenattljusen !!!!!!!!!  Om de åtminstonde kunde växa mitt i rabatten , men inte ! De jäklarna sätter sig i ytterkanterna på rabatten !!!!!!  Stora som träd nästan !
CITAT (Mollis @ 03-05-2008, 13:56)  Jag har inte mycket vanligt ogräs i mina rabatter men jag har några arter som jag blir lätt galen på och det är Kantnepeta och Akleja, i minsta lilla skrymsle eller fog ploppar dom upp, får rensa bort säkert 50-100 plantor varje år...fick en endaste Akleja av svärmor för några år sen och hade ingen aning om att de skulle föröka sig så otroligt mycket att det blev värre än både Kirskål och allt annat tillsammans.. Jag tycker det är så charmigt när aklejorna kommer där de känner för att växa. Det visar att marken är god, så att säga. Mitt värsta ogräs är kirskål, knöklocka och blodoxalis. Fast kirskålen är fin i buketter när den blommar, men jag knipsar av alla blommor så fort jag ser dom, då blir det iaf inga nya fröplantor.
zaaritha
03-05-2008, 21:29
Absolut kirskål!!
ingrid fuxwall
03-05-2008, 21:33
Nässlor
En vän till familjen undrade vad det var för vacker marktäckare vi hade under äppelträden. Tror ni hon blev häpen när vi sa att det var kirskål!
NinaVästerplana
03-05-2008, 22:57
Jagade knölklockan som vansinnig ända tills förra sommaren då jag blev med bin, upptäckte då att de älskade knölklockan. Förra sommaren var ett dåligt honungsår så jag blev lycklig att jag hade något som de kunde livnära sig på. Numera hamnar alla knölar nere på "åkern" där jag även ställt bikupan. Nej, det är nog kirskålen som är jobbigast, men... if you can´t beat them, eat them! Kirskål som paj, knölklockan som svartrötter ungefär. Har en alldeles vanlig gulklöver som verkar ta över allt o jag har inte sett ett enda bi besöka den.... Annars är jag nog ganska ogräsvänlig, de flesta är ganska söta... ninah
CITAT (ninah @ 03-05-2008, 23:57)  Jagade knölklockan som vansinnig ända tills förra sommaren då jag blev med bin, upptäckte då att de älskade knölklockan. Förra sommaren var ett dåligt honungsår så jag blev lycklig att jag hade något som de kunde livnära sig på. Numera hamnar alla knölar nere på "åkern" där jag även ställt bikupan. Nej, det är nog kirskålen som är jobbigast, men... if you can´t beat them, eat them! Kirskål som paj, knölklockan som svartrötter ungefär. Har en alldeles vanlig gulklöver som verkar ta över allt o jag har inte sett ett enda bi besöka den.... Annars är jag nog ganska ogräsvänlig, de flesta är ganska söta... ninah Ja precis.. if you can´t beat them, eat dem! bra måtto att ha Annars tänkte jag mest med den här tråden att få höra om sånt man med vilje hade sått/planterat som sedan visat sig trivas så jättebra att det blev ett ogräs utan att man hade en tanke på att det skulle bete sig så....
Jag tog över en gammal trädgård som varit igång sedan tidigt femtiotal, sånt är roligt men det första jag gjorde var att gräva mig halvt fördärvad för jag hade säkert 50m2 med såpnejlika. Vilket skit. Nu har jag lyckats reducera beståndet till en tuss längst bort i hörnet där de gärna får hållas...
Annars har jag rätt mycket maskrosor - sambon gillar när de blommar men det gör inte jag... Det värsta frösådda jag har är iså fall förgätmig-ej. Den sprider sig som bara den. Men det gör inte mig något för jag gillar den.
Däremot låter det illavarslande med att Aklejorna är så spridningsglada. JAg har ca 30 småplantor på uppdrivning inne... Vad gäller praktlysingen så är det en av min barndoms favoriter. Den gillar jag skarpt!
Ciczi
Skruttis
04-05-2008, 06:40
Förutom den eviga Kirskålen så är det (tror jag) någon form av Toppklocka som de förra ägarna lät husera vilt. Helt omöjlig att bli av med eftersom den nästlar sig in i alla andra växter. Den kan driva mig till vansinne....
Knölklockorna är min värsta antagonist, tätt följt av Hallon som kommer upp tamejfan överallt!
Solstorm
04-05-2008, 10:54
Ask, hallon och kirs
I grusgången; björk I (o)gräsmattan: revsmörblomma I rabatten: hallon och mjölkört
/Anki
Blåbärsblad
04-05-2008, 16:18
Kirskål!!!!!!!!!  Hemma hos mig pågår sedan två år ett krig mellan mig och kirskålen. Har börjat med en ny metod nu, nämligen att nypa av alla blad. Det ska de tydligen ogilla, hoppas det funkar! Sedan har jag en massa löktrav och en liten grön växt med långa slingrande "grenar" med runda blad och små, små vita blommor på... Vad kan det vara tro? Det kommer upp överallt, är egentligen ganska söta och väldigt lätta att dra upp...
Limeblossom
04-05-2008, 18:31
Jag kände efter att ha skrivit förra gången: bättre stämma i bäcken än i ån.... så jag gick ut och grävde upp alla Såpnejlikor jag såg i landet. Dom kommer ju att komma upp igen men ändå.... Eg så gillar jag dom, luktar ljuvligt på kvällarna. Men dom är som sagt hopplösa när dom nästlar sig in överallt. Får hitta ett ställe där dom kan få sprida sig istället...typ på gamla sopbacken
Anna i Åkarp
04-05-2008, 19:55
CITAT (Blåbärsblad @ 04-05-2008, 17:18)  ... och en liten grön växt med långa slingrande "grenar" med runda blad och små, små vita blommor på... Vad kan det vara tro? Det kommer upp överallt, är egentligen ganska söta och väldigt lätta att dra upp...  Jag har också det ogräset, i enorma mängder. Tror det officiella namnet är våtarv (Stellaria media) men jag har alltid kallat den nate eller andmat, precis som min mamma gör. Om man håller efter det från början av säsongen går det ganska bra, men om man däremot gör som jag gjorde förra året och totalt missade det här med ogräsrensning innan midsommar, då är man nästan rökt för det året. Men, mitt favorithatobjekt bland ogräs är maskrosorna. Inte för att de är flest, tvärtom har jag gott om både kirskål, nate, mjölkört, tistlar, brännässlor och kvickrot, men maskrosorna är liksom så ... oförskämt envisa.
Lilla Sibirien
04-05-2008, 20:04
Brännässlor, maskrosor, smörrevblomma och nu också svalörten som kommer explosionsaratat överallt. Vad beror det på? Svalörten är ganska ny hos mig har inte funnits så många år här.
Paeonia Lactiflora
04-05-2008, 21:55
När det gäller ogräs: Kirskål När det gäller ogräs med fnuttar: Förgätmigej
Vallört och tistel är ett otyg att få in i trädgården . Det är mina värsta fiender just nu. Det gör mig svettig bara att tänka på dessa långa och djupa rötter .
Blåbärsblad
05-05-2008, 19:57
CITAT (Anna i Åkarp @ 04-05-2008, 20:55)   Jag har också det ogräset, i enorma mängder. Tror det officiella namnet är våtarv (Stellaria media) men jag har alltid kallat den nate eller andmat, precis som min mamma gör. Ja! Det är den! Våtarv... det ska jag komma ihåg. Sökte på wikipedia och där stod det att våtarv även kallas nate eller andmat. Det är väl en smaksak antar jag. Tack för hjälpen.
I år vid torpet fanns hur mycket tistlar som helst... Hata!! Dom sticks ju! Maskrosor för att dom sprider sig så sjuuuuuukt mycket!! MEN, jag gillar min Kirskål!! Har samlat runt ett träd på ett isolerat ställe i trädgården, och den är vacker
Det blir en lång lista:
dunört maskros TISTLAR groblad gatkamomill revsmörblomma tussilago nate=våtarv
Sen kommer de som jag SJÄLV har satt dit: Hjärtstilla myntor såpnejlika oregano piplök vallört ...kan fortsätta i oändlighet.
Mitt värsta ogräs är nog Praktlysing. Vi fick en planta på 20x20cm för inte alltför många år sen av en granne. Det tog inte lång stund förrän den hade svält ut sina grannar i rabatten och tog över fullständigt. Nu finns halva beståndet inne hos nästa granne. Själv har jag grävt upp det mesta på min sida och lagt markduk i och rung den "fridlysta" rabatten. Men strax utanför lurar dom - i gräsmattan! Men dom får gräsklipparen ta hand om  Näst värst är allt gräs som smyger in i rabatter och mitt uppi växterna
Förutom den hatade kirskålen så har jag Parksallat som breder ut sig mer och mer trots att jag jagar den.
astrantia
06-05-2008, 00:29
Mitt värsta ogräs är gräs. Det finns överallt där det inte ska vara på min igenvuxna odlingslott.  HATAR. Högt upp på listan kommer också åkerfräken  , allehanda tistlar, hallon, lupiner och gullris.
Jag har tagit över en gammal, gammal trädgård...där finns Knölklocka....men nästan bara i en rabatt så det ska nog gå att kontrollera....mina erfarenheter sedan tidigare är : Digitalis....underbar men ett riktigt ogräs, fast lätt att rycka upp så det kan man förlåta dem Praktlysing....kväver tom Kirskål ! Såpnejlika..men den doftar så underbart så nu har jag hämtat hos en vän till min nya trädgård. Kommer dock att få bli placerad i ensam majestät i en nedgrävd balja utan botten... Myntor...men dom kan man ju inte vara utan  så nu får de också bli i baljor utan botten...STORA baljor! I år tänker jag plantera Strandråg...det är visst ogräsvarning på dem...så det får väl bli balja där också  Mot Kirskål, som det finns gott om i min trädgård (fast jag tycker att de är underbart vackra när de blommar, satte Allium i Kirskålen i min förra trädgård...vackert!) läste jag ett tips häromdagen....plantera Storrams där...det gillar visst inte Kirskålen, som flyttar....
Anna i Åkarp
06-05-2008, 06:49
Gräslök förresten, den har blivit ett riktigt ogräs i en av mina rabatter. Och den växer hejvilt runt husgrunden i den så kallade dräneringen  så jag måste nog gräva upp all denna gamla grusblandade jord för att bli av med den. Sen ska jag ha en enda planta i kruka, sådeså. För man vill ju inte bli utan gräslök till gräddfilen.
ängsvädd
06-05-2008, 17:23
Mitt värsta är kirskål.
Men hur jobbigt är våtarv/nate? Undulater och höns bl a älskar det, jag har äntligen lyckats hitta våtarv, i en offentlig blomsterurna som inte är planterad ännu! De kommer snart att rensa bort all våtarv i krukan, har tagit lite o satt i kruka så länge. Funderar på att plantera in på min vildängstomt, men om den är lika jobbig som kirskålen vill jag inte ha den.
Anna i Åkarp
06-05-2008, 18:39
Naten är halvjobbig skulle jag säga. Man får passa på att rensa bort alla små fröplantor så snart de syns eller så för i april-maj någon gång säger det plötsligt tjoff och så är alla rabatterna grönluddiga av nate. Småplantorna på 2 cm är väldigt enkla att dra upp och de är lätta att identifiera så det är inte särskilt svårt. När den har vuxit till sig till stora tjocka trasselmattor med långa rötter däremot, då är den hopplös. Hojta till bara så ska jag gladeligen skicka dig ett rejält paket med nate.  Men bara om du lovar att ha den i en stor kruka på stenläggning där den inte kan skicka ut sina onda tentakler.
Fru fet
06-05-2008, 18:53
Mitt värsta "förvildade" är bergklint. Den sprider sig ööööverallt och sätter sig gärna mitt i andra blommor så att den är riktigt svår att få bort. Vårtörel har jag också alldeles för gott om och när de blommar samtidigt är det verkligt muntert - svenska flaggan gul och blå - i alla hörn man glömt att rensa.. Av riktiga ogräs har jag kvickrot och snårvinda. Törs knappt utmana ödet med att skriva det men jag har ingen kirskål på tomten - för dålig jord kanske?
jenny
ängsvädd
06-05-2008, 19:17
CITAT (Anna i Åkarp @ 06-05-2008, 19:39)  Naten är halvjobbig skulle jag säga. Man får passa på att rensa bort alla små fröplantor så snart de syns eller så för i april-maj någon gång säger det plötsligt tjoff och så är alla rabatterna grönluddiga av nate. Småplantorna på 2 cm är väldigt enkla att dra upp och de är lätta att identifiera så det är inte särskilt svårt. När den har vuxit till sig till stora tjocka trasselmattor med långa rötter däremot, då är den hopplös. Hojta till bara så ska jag gladeligen skicka dig ett rejält paket med nate.  Men bara om du lovar att ha den i en stor kruka på stenläggning där den inte kan skicka ut sina onda tentakler. OK, då vet jag. Tack för erbjudandet, men jag har hunnit förse mig med nate från urnan, men tack iaf  Tänk att man är på jakt efter ett ogräs
Hos mej finns massor av alpmartron, gräs, maskrosor, akleja, tistlar  , plus en del annat smått och gott.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|