Problemet är att det inte går att beskatta internationella flygtransporter lika lätt. Lägg skatt på Landvetter, och alla åker från Kastrup. Lägg in hög skatt i hela EU (osannolikt), då åker vi från Gardermoen.
Däremot borde givetvis inrikesflyget kunna beskattas hårt. Det subventioneras ju idag kraftigt. Var det inte i Rapport som de avslöjade att nån liten regionalflygplats fick så mycket stöd att det hade varit billigare för kommunen om alla resenärer fick åka
TAXI till Stockholm?
Men visst, gör man 1 utlandsresa till medelhavet med flyg så bränner man väl hela sin årskvot av koldioxidutsläpp. Så då gäller det att cykla eller gå resten av året och endast äta rovor och egenodlade potäter....

Sen är det säkert så att det är politiskt självmord att kräva att flygresor till medelhavet ska kosta 30000 per person. Inte för att politikerna själva skulle drabbas (de låter skattebetalarna pröjsa) utan för att Medel-Svensson vant sig vid att det är billigt att åka utomlands.
Nej, eldrivna propellerplan (bränsleceller kanske), luftskepp, eller liknande, där är framtiden...bort med flygande fossilödlor.
Redigerat av Pirum: 16-05-2008, 20:26