CITAT (Markus_H @ 16-05-2008, 21:33)

Jag tror att ett bensinpris på 27 Kr/ liter snart är en realitet ändå. Nu är bensinen rekorddyr och det beror inte på skatten utan på världsmarknadspriset. Oljan är ändlig och kommer från politiskt instabila regioner (utom Norge då) där det politiska läget snabbt kan svänga vilket direkt avspeglas på priset. Alla tjänar på att vi bryter det beroendet.
En viktig poäng, oljan håller på att ta slut, enligt en del forskare räcker befintliga tillgångar max trettio år om vi behåller nuvarande konsumtion. En fördubbling av bensinpriset räcker inte långt om vi inte, vilket jag tror är troligt, snabbt ta fram andra sätt, t.ex el att driva våra bilar och flygplan med. Sen tror jag inte heller bensinpriset är något som politiker i förlängningen kan råda (jo,jag vet att drivmedel är hårt beskattade) över utan priset kommer att bestämmas av tillgång/efterfrågan.
Gita
CITAT (Markus_H @ 16-05-2008, 21:40)

Därför att det är ganska omtvistat. Kor släpper inte ut fossila klimatgaser utan det är ju en nedbrytningsprodukt från biomassa vilken recirkuleras. risodlingar släpper oxå ut massa metan.
Varför kan inte glesbygdsbor köra miljöbil då?
Sen är ju boeendet väldigt mycket billigare i glesbyggd, så det kanske jämnar ut sig.
Gita