Kamrater, är det inte så att ekodriving har sin givna plats i debatten?
Att man kör bil - javisst - men
hur man kör tycker jag även det kan finnas viss poäng i.
Dvs hur mycket mera koldioxid spyr en bil ut - även om den drar "lite" per mil - när man inte planerar hur köra in/ut i rondell eller inte planerar varje väjningskorsning med mycket god sikt i? Samt inte minst då bilar vid rödljus ligger i dragläge på 1:ans växel och ligger och kör framåt framåt och bolmar extra extra...
Ja, det handlar då om förare som blir skyldiga till extra klimathot pga anti-ekodriving. Tyvärr precis lika vanligt som att tusentals bilar varje morgon kör ut ur garaget.
Att bromsa ned och stå helt stilla för att sedan på 1:ans växel köra iväg även i situationer o korsningar där detta lätt skulle kunna undvikas är ett körsätt som spyr ut desto mer än om man "glider med" och utnyttjar bilens fart och omgivningens backar o krön!
Det är kanske som många andra här anser egentligen inte särskilt märkligt att inte regering/vägverket omedelbart börjat göra insatser längs landets vägar angående denna problematik!!??
På de ställen där man uppmanar bilisterna att öka från 50-70 till 90 i direkt anslutning till kraftig stigning o då uppförsbacke startar - då 90-farten lätt hade kunnat uppnås på raksträckan hundratalet meter innan är ju i dagens läge ett stort skämt... Och att behöva närapå trycka gasen i botten i uppförsbacken blir då samma körstil som att köra snabbt o hetsigt o göra speediga omkörningar i svåra lägen. Man äventyrar sig själv, andra och miljön på samma bräde.
(Jämför detta med att du är ute på cykeltur och i en kraftig uppförsbacke måste ställa dig på pedalerna och helt plötsligt öka farten.)
Det är en svår situation vi befinner oss i, då varje gång man går ut i trädgården för att få en nypa frisk luft; så är man en miljöbov att man öht andas ut koldioxid...