I princip håller jag med att bilkörningen måste minska och att höga bensinpriser är ett sätt att uppnå detta. Men det var lättare att tycka så när jag bodde i storstan och cyklade. Här ute är man verkligen beroende av bilen, det är 1 mil till närmsta busshållplats, och då är det bara en ökenbuss som går varannan vecka ungefär. Och ja, jag har en gammal volvo som drar mycket bensin, men jag har inte råd att byta bil eftersom jag inte har någon inkomst alls. Jag kör 3 mil i veckan, sen får det vara. Man blir verkligen isolerad pga bensinpriset. Miljöbilar tror jag inte mycket på. Sammanlagt (produktion, transporter...) släpper de flesta miljöbränslen ut mer koldioxid än bensinen gör, jag har för mig att biodiesel är det bästa. Även elen måste ju produceras först och även då släpps det ut en massa koldioxid. Man kan hoppas att bättre miljöbilar kommer snart, men som det är nu är de mest till för att lugna vårt och politikernas samvete. Alla måste naturligtvis göra vad de kan för att minska koldioxidutsläppen: köra så lite som möjligt, spara el, undvika flygresor... Men samtidigt kan jag inte annat än känna mig lite vanmäktig. Här sitter jag i skogen och odlar min egen potatis, jag åker aldrig på semester, jag köper närproducerat och ekologiskt, har inte råd att köra bil osv., så ärligt talat släpper jag nog inte ut så mycket, medan många andra, inte minst våra kära politiker, flyger kors och tvärs över landet, förbrukar en massa el osv., tänk bara på alla onödiga lysande reklamskyltar.
--------------------
Det ska gå.
|