Hej Sanna! Jag använder ingen plastpåse och vattnar så att det rinner genom krukan sedan låter jag den torka upp ganska rejält och vattnar igen o.s.v. Enklaste aloeoljan gör du genom att hacka blad och täcka med kallpressad olivolja, värm upp till max 70 grader, låt stå och kallna till dagen efter och sila genom saftsilduk. Jag använder bara olivolja eftersom den är billig och stabil - inte härsknar. En bra grundsalva får du på 1/5 bivax, 3/5 olivolja (kallpressad) och 1/5 aloeolja som du gjort enligt ovan. Jag brukar också ha i ett par msk flytande honung som luktar gott, är anticeptiskt och mjukgörande. Ett "fuskschampo" som fungerar bra får du om du tar ett parfymfritt typ Barnängen eller så och vispar i aloegel (som du får genom att filea bladet som fisk ungefär) som du löst upp i lite vatten först. Det finns en hemsida: www.shenet.se där du kan läsa om allt och hitta mer avancerade recept. Det är kanonkul att hålla på med!! I blomsterhandeln har de en tendens att kalla all Aloe för medicinalplanta, det finns över 200 olika sorter... jag lägger ut en bild i mitt album så kan du kolla där. Du får gärna maila mig om du undrar något mera, eller vill ha en bebis av min aloe i fall du har någon annan än barbadensis. Lycka till! Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|