Kan man tanka metanol och köra en bränslecellsdriven elmotor så har man en bil som lätt kör 500 mil på en tankning, om man vill

Så mycket är ju att ta i i överkant, så det blir nog mindre (=lättare och mindre skrymmande) tankar på den typen av bilar.
Fast just nu verkar det mest handla om batteribilar, och det är ju inte heller fel om man klarar sig med ca 10 mils körning, och det gör ju de flesta (speciellt i städer), men givetvis inte alla.
Flyget är däremot jättekrångligt. Batteridrivet flyg, det blir inte effektivt alls. Även om modernare flygplan är lite effektivare än äldre så krävs det ändå enorma mängder bränsle, och avgaserna släpps dessutom till stor del ut på en höjd där det spekuleras i att avgaserna kan ge ännu större skadliga effekter.
Jag tycker själv det är jättetrevligt när någon kompis flyger hit och hälsar på nån gång per år, numera har man ju ofta kompisar på olika håll i världen, men samtidigt så innebär en enda sådan resa att enorma mängder CO2 släpps ut - och biljetten kostar knappt något alls. Jag lägger ut lika mycket i bränslekostnad för att bil åka till flygplatsen och tillbaks som själva flygbiljetten kostar...det är alldeles för billigt att flyga, trist nog.
Redigerat av Pirum: 17-05-2008, 20:21