Ja, det är säkert helt rätt Rihane. Det måste ju bli en chock för dem med skyddat läge inomhus och sedan ut i snålblåsten sådär bara... har inte tänkt på de stackars växterna på det sättet.
När det gäller solen då, så borde mina vara ganska härdiga. Lysrör och sånt där håller jag inte på med.
Efter kallstratifieringen i 12 minusgrader i uthuset under två veckor i våt jord
(de två kallaste veckorna på hela vintern. Det hade dittills varit max 3 minusgrader och oftast 4-6 plusgrader, det är så jäkla typiskt, jag trodde fröna skulle dö, men lät dem stå kvar) så har de fått stå på fönsterbräde i sydvästläge med brännade sol rätt igenom rutan hela dagarna
(då det varit sol, naturligtvis), så då borde de klara läget i rabatten... eller landet - ca 12 kvm. Tack för det Flaxx.
Så nu är det ju frosten jag är orolig för då, men som du säger Ingrid - någon liten planta borde ju klara sig, så man kan ta sticklingar sedan.
En sak som var lite rolig - jag satte ju ut dem igår, efter att Fenja föreslagit det och tog in dem vid 22-tiden på kvällen. Tog ut dem idag igen och nu har bladen blivit mycket bredare helt plötsligt, och då är det inte speciellt varmt här denna helgen!
Jag känner mig som en stolt mor