CITAT (Fågelvägen @ 18-05-2008, 16:30)

Intressant ek-diskussion! Svårt att begripa att al eller asp skulle vara mera långsamväxande (och därför mjukare) än ek.
Stella-Polaris, du skrev: "Man brukar tala om brösthöjdsdiameter Dvs diametern 1,3 m upp på stammen."
Diametern är ju lätt att mäta upp om trädet är fällt, men med vilken formel räknar man ut trädets ålder från OMKRETSEN på stammen?
Man har just 1,3 meter upp på stammen för att det är bekvämt att mäta diametern då den står upp.. Med en klave..
Du kan INTE räkna ut ett träds ålder från omkretsen om du inte har kunskap om hur träd växer i olika miljöer och ståndorter. Även då så blir det bara en uppskattning.
Vad jag gjorde var att jag uppskattade årsringsbredden till 6mm. Detta beroende på den plats eken står... Jag använde alltså ett erfarenhetsvärde...
Formlen jag sedan använde var uppskattad årsringsmedelbredd x 2 / diametern Detta ger dig antal årsringar vid bröst höjd. Sedan la jag till 5 för att eken även måste växa upp till 1,3 m innan den ger årsringar på den höjden..