Idag har min plåtslagarkompis levererat prototypen till snigelstaketet, och jag är supernöjd!
Det är diskret, snyggt, heltätt, stabilt, och till och med jag, som är teknisk idiot, klarade att montera det själv med minimal handledning. En bieffekt som jag inte ens tänkte på från början, är att det nu är mycket lättare att hålla plattgången utanför grönsakslandet fri från jord, när man gräver och hackar innanför stängslet, eftersom nivån innanför kan vara 10 cm högre än på utsidan , utan att spärrfunktionen påverkas.
Mitt grönsaksland är 2x4 m, vilket passar bra till standardmåtten på plåtarna, som är 2x1.2 m. Han vill ju utnyttja materialet så effektivt som möjligt, för att hålla nere kostnaden, men kan tydligen klippa till passbitar efter mått utan större problem, t.o.m. efter att han bockat plåtarna..
Nästa steg i experimentet blir nu att få området innanför staketet 100% snigelfritt, vilket bör bli enkelt, eftersom det är helt öppen jord utan vegetation just nu. Har betat med ett par ölfällor och ett par plastburkar med Snigelfritt, och täckt huvuddelen av jorden med odlingsduk. Jag noterade förra året att småsniglarna gillar att krypa upp på odlingsväven, vilket gör dem lätta att plocka. Dessutom värms jorden upp, så jag kan så tidigare
Räknar med att kunna så första testgrödan om en till två veckor, beroende på vädret. Jag tänkte börja med plocksallat, som jag vet att de gillar, men tar gärna emot förslag på andra, tidiga grödor.
Sen får vi se om vi har gissat rätt på höjd och vinklar - det här är ju ett rätt ovetenskapligt experiment hittills.
En annan sak som jag skulle vilja be om hjälp med är om någon kan ge mig exakta innermåttet på pallkrager. Om min kompis ska börja tillverka staketet på beställning, är det ju smart att lägga upp några lämpliga standardlängder, och jag skulle kunna tänka mig att det här staketet kan bli ett perfekt komplement till pallkrageodling.
Redigerat av Viveka: 05-04-2008, 17:15
--------------------
Viveka i Alingsås
|