Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Junimagnolia...zon 2-3 Tyresö, Hur göra med nyplanterad Junimagnolia....
          villaw
          Inlägg 16-05-2008, 10:22
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 11 060

Jag har sedan förra sommaren längtat efter min lilla "bebis" - junimagnolian. Nu är den inköpt och var :-( väldigt fin. En fyraårig fröplanta uppdriven i Sverige med två fina bladrosetter och fler på gång. Jag har planerat för denna planta och gått och funderat över växtplats under gångna höst och vinter - och trodde nu att jag hittat rätt! Men första natten ute så frös den! - Den var täckt med fiberduk - ändå frös hela översta bladrosetten! Tyvärr tror jag att det är en kombination av att den kommit i gång så pass samt nattfrost men även att det kan vara ett "lokalt blåshål" som jag ej märkt av tidigare! Min fråga är; hur göra nu? - Ska jag låta den stå kvar och hoppas att den klarar både den tillfälliga kyla som ev kommer och ev blåst eller ska jag ta upp den och kruka den för att plantera om den på en mer "vindstilla" plats i slutet av maj/början av juni?

Även andra Magnolior har frusit de senaste dygnen, men i och med att de hunnit rota sig så är jag ej särskilt oroad....

Hoppas att ni andra Magnoliaälskare har några bra råd!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Jan af Lisö
          Inlägg 19-05-2008, 07:31
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 348
          Medlem nr: 122

Junimagnolia (magnolia Obovata) har olika härdighetsgrader beroende på varifrån frön kommer, de härdigaste lär komma från Göteborgs botaniska trädgård.

De flesta i handeln kommer från holländska plantskolor.

Mina erfarenheter säger att en magnolia i gott skick klarar av åtminstone att bladen fryser sönder en gång, den har i så fall reservknoppar som gör att nya blad kommer om någon månad.

Även mina magnolior på Lisö drabbades av frosten, bladen kom fram ovanligt tidigt i år och sedan gick temperaturen ner från omkring 25 grader till ca 0 grader (eller ännu kallare). Då ser man hur de olika magnoliorna klarar frosten, de flesta har fått bladspetsarna sönderfrysta, Blushing Belle har fått hela bladen sönder frysta, Obovata hann knappt öppna sina blad så den klarade sig helt !!!

Tänk också på att Obovata har stora fina blad som kanske inte tål för mycket blåst.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 12:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon