CITAT (Aqvakul @ 18-05-2008, 18:02)

Snyggt och troligen effektivt - Hur dyrt kan det tänkas bli?
Jag vet faktiskt inte ännu vad det kan komma att kosta, men jag misstänker att det nog blir rätt dyrt.
De raka sektionerna är tydligen rätt lätta att tillverka, men hörnen kräver en hel del hantverk. Det här är ju inte heller något man sätter upp runt en hel tomt, eftersom man måste ha full koll på att det är snigelfritt på insidan, innan man börjar så eller plantera. Bäst fungerar det runt ett rektangulärt grönsaksland som mitt, eller på ännu mindre ytor, som t.ex. pallkragar. Han pratar även om att han skulle kunna göra åttkantiga staket. Men ju mindre yta är desto dyrare blir det per löpmeter, eftersom det är hörnen som kommer att kosta mest.
Vi har inte ens pratat om ett pris för mitt staket ännu, men jag ska be honom räkna på det nästa gång jag träffar honom.
Jag tror att han planerar att tillverka det i lite större skala senare, eftersom det kan vara en bra biprodukt för ett litet plåtslageri. Men då måste han ju vara rimligt säker på att det faktiskt fungerar först. Han kan ju inte börja sälja något innan det är testat i åtminstone en säsong.
Så planen just nu är att hålla ögonen på mitt grönsaksland de närmaste månaderna och dessutom tillverka en något högre prototyp för en testruta i min svägerskas trädgård, där det fullkomligt kryllar av mördarsniglar normalt.
Typiskt nog verkar mördarsniglarna vara sena i år, förmodligen för att det är så torrt. Annars går man ju inte direkt och längtar efter dem, men just för att vi vill testa är det ju lite irriterande att de dröjer. Förra året plockade jag hundratals om dan, i år har jag bara sett ett tiotal hittills, men de kryper väl fram efter nästa regn. .