Fakta om menskopp! + lite kommentarer (har använt det sedan 1988) Uppfanns redan på 30 talet
Känns inte när den är insatt (vilket många tycks tro men man kan glömma bort sin mens och leva som vanligt)
tillverkas oftast idag av medicinskt silicon som är hypoallergent och tillverkas under strikta miljökrav
suger inte åt sig vätskan från slidan på verkar alltså inte miljön där inne
bakterier kan inte växa på den
orsakar inte tampongsjukan man har inte i något test någonsin kunnatpåvisa att menskoppar ska orsaka TSS Tampnger däremot påvisar i test efter test att risken finns för TSS
ofta kan en person som inte kan ha tampong använda menskopp eftersom det ofta är tampongens sugande egenskaper som är problemet.
orsakar endast 30gram sopor på en 10 års period (normala skydd ger ca 3,2 kg på ett år per menstruerande kvinna)
Man kan ha menskopp även om man har mycket liten mens
Man kan ha koppen insatt när man väntar sin mens så slipper man bli överraskad!!!
Återanvänding är modernt! Vi har inte råd att slösa slita och slänga längre!
skötseln av en menskopp tar lika lång tid som att byta något annat du behöver dock inget att kasta den använda i för den sköljer du av och sätter in igen! Om någon tycker att skölja av en kopp i vatten och sedan sätta in den igen verkar vara jobbigt så kan man ju då mäta det mot att handla tamponger och bindor trosskydd i olika storlekar för olika flöden se till att de finns hemma och inte tagit slut! oj de är slut vad göra!!! med menskopp så är man alltid redo! Den ligger där i sin påse!!! klar att användas! Så att inte åka för att handla dem, är ju en miljöbesparing och en ekonomiskt besparing med!
koppen töms vid normal mens ca 3-4 gånger per dygn men alltid inom 12 timmar!
man kan bada och sporta som vanligt inget som kan glida på sned eller läcka!!!
Man känner sig som vanligt trots att man har mens!
Det märkliga är att inte fler vågar testa... eller är de rädda för hur de ser ut??? huga vart sa du att jag ska stoppa den där stora saken!??? Den ser stor ut men realitycheck!!! Vi är byggda för att föda barn och inte så små inuti som man tycks tro, för att det ska sluta tätt så måste det vara något som muskulaturen kan krama om!!! och det här är en bieffekt av att använda menskopp!!! musklerna jobbar hela tiden när koppen är insatt och alltså blir det lite gratis
Nä den som säger att det här inte är något kan ju fortsätta med sina äckliga illaluktande sopor varenda månad 13 gånger om året och skapa sina 3 kg sopor om det känns bra och fortsätta tro på de stora tilverkarna att deras pappersbinda gör dig säker och fräch... säg då varför ett av världens största tillverkare av mensskydd på 70 talet tog patent på en menskopp som sedan aldrig tillverkades??? Jo för att om alla kvinnor upptäckte menskoppen skulle hela världsekonomin kunna påverkas... Så det ska talas tyst om menskoppar för de gagnar ingen ekononmiskt utan är bara bra för kvinnan själv och för miljön och det är ingen intresserad av.
jag och många med mig tar varje månad med ro... vi slipper illaluktande sopor som ska bäras ut, vi slipper handla bindor och tamponger, Vi slipper svampinfektioner och klåda och sveda som man kan få av kemikalierna i bindor och tamponger! det är svalt och skönt inget kladd och man kan göra vad man vill trots att man har mens! Vi åker på semester utan att bry oss om det är mensdags eller inte, vi kan göra vad vi vill!!! det är frihet det! Så var inte så fega utan testa innan ni snackar!!!
Till er som säger att det är äckligt att återanvända ett mensskydd ska nog omedelbart sluta att båda ligga på sjukhus och gå till gynekologen eller på café... En menskopp är det ju bara du som använder så hur äckligt är det? Eller vad säger det om vad du tycker om dig själv när du har mens!!!
Äh testa vetja och jag kom sedan och tyck och gör en insats för både hälsa miljö och ekonomi!! (vår egen då alltså!)
En del märken har tilloch med 3 månaders garanti att om man inte gillar det så får man pengarna tillbaka!!! men när jag frågat dem vad de gör med dem som kommer tillbaka så fick jag till svar Hur tror du att vi kan ha en sådan garanti??? Jo för att vi vet att våra kunder blir nöjda....
De gånger i livet som man inte kan använda menskopp tex när man fött barn, fått missfall, eller gjort någon operation i underlivet så kan jag säga att man inte för allt i världen kan begripa att man frivilligt satt på sig en varm binda eller en tampong som man vet kan orsaka sjukdom... nä det har varit skönt att få ta fram sin lilla kopp igen!!!
flera av de populära märkena finns att köpa på amandasintima.se
|