| 
				Svavel är säkert inte det värsta man kan använda, men jag har aldrig studerat hur det fungerar och vet därför inte heller om det verkligen har verkan på just krussjukesvampen och i sådana fall i vilket läge, hur svavlet sprids och ev bryts ned osv. Det har de flesta som använder det i privata sammanhang inte heller tyvärr. 
 Det är anmärkningsvärt hur vi trädgårdsägare gissar om mycket av den kemi vi häller och sprutar i vår närmaste boendemiljö. Jag tycker att vi borde ställa högre krav på tillverkare och försäljare och vara kräsna och kritiska om vi överväger att köpa preparat. Säljer man ett ska man kunna svara på frågorna om
 - verkar det mot just denna svamp och i vilket läge, hur länge och i vilka doser
 - är medlet det bästa sättet att motverka svampen eller finns det andra bättre
 - hur, var och under hur lång tid bryts ämnet ned
 - har medlet också verkan på andra organismer, andra svampar, insekter mm som mina växter har nytta av
 - vilka exakta doseringar ska användas och vilka skydd bör man ha och under hur lång tid (t ex om man tillämpar försiktighetsprincipen)

Samma krav bör ställas där man säljer persikoträd, t ex den krussjukekänsliga sorten Frost: Hur ska trädägaren göra för att motverka svampen eller dess negativa effekter? Varför informeras inte persikoköpare om att denna svamp drabbar nästan alla Frost persikoträd?

Redigerat av Cilla: 19-05-2008, 23:16

--------------------

|