Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Sjukdom hos persikoträd?, Är vårt persikoträd sjukt och vad gör vi då?
          OlofL
          Inlägg 18-05-2008, 20:13
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem nr: 16 203

Hej!

I höstas köpte vi radhus och "blev med trädgård" smile.gif. Trädgården vetter mot söder (i Malmö) och i ett skyddat hörn intill huset står ett persikoträd som enligt förra ägaren gett en hel del persikor (se bild_1). Under våren har det växt ordentligt (hotar nu grannens antennsladd...) och fick löv samt började blomma ganska tidigt (den varma veckan i slutet på april). Först såg allt ok ut men efter ett tag såg blommorna lite hängiga och bruna ut. Nu ser alla bladen alldeles ihopskrynklade ut (bild_2 och bild_3). Längst upp invid väggen finns några grenar med blad som ser mer "normala" ut (bild_4).

Vi är totala nybörjare och undrar om trädet är sjukt på något sätt? Bör vi i så fall göra något?

Tack på förhand,
          Olof
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  Bild_2.jpg ( 147.88k ) Antal nedladdningar: 91
          Bifogad fil  Bild_3.jpg ( 276.45k ) Antal nedladdningar: 116
          Bifogad fil  Bild_1.jpg ( 131.46k ) Antal nedladdningar: 79
          Bifogad fil  Bild_4.jpg ( 108.86k ) Antal nedladdningar: 71

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 19-05-2008, 23:13
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Svavel är säkert inte det värsta man kan använda, men jag har aldrig studerat hur det fungerar och vet därför inte heller om det verkligen har verkan på just krussjukesvampen och i sådana fall i vilket läge, hur svavlet sprids och ev bryts ned osv. Det har de flesta som använder det i privata sammanhang inte heller tyvärr.

Det är anmärkningsvärt hur vi trädgårdsägare gissar om mycket av den kemi vi häller och sprutar i vår närmaste boendemiljö. Jag tycker att vi borde ställa högre krav på tillverkare och försäljare och vara kräsna och kritiska om vi överväger att köpa preparat. Säljer man ett ska man kunna svara på frågorna om
          - verkar det mot just denna svamp och i vilket läge, hur länge och i vilka doser
          - är medlet det bästa sättet att motverka svampen eller finns det andra bättre
          - hur, var och under hur lång tid bryts ämnet ned
          - har medlet också verkan på andra organismer, andra svampar, insekter mm som mina växter har nytta av
          - vilka exakta doseringar ska användas och vilka skydd bör man ha och under hur lång tid (t ex om man tillämpar försiktighetsprincipen)

Samma krav bör ställas där man säljer persikoträd, t ex den krussjukekänsliga sorten Frost: Hur ska trädägaren göra för att motverka svampen eller dess negativa effekter? Varför informeras inte persikoköpare om att denna svamp drabbar nästan alla Frost persikoträd?

Redigerat av Cilla: 19-05-2008, 23:16

--------------------

Citera
          eugenia
          Inlägg 20-05-2008, 08:49
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 301
          Medlem nr: 6 614

CITAT (Cilla @ 20-05-2008, 00:13) *
          Samma krav bör ställas där man säljer persikoträd, t ex den krussjukekänsliga sorten Frost: Hur ska trädägaren göra för att motverka svampen eller dess negativa effekter? Varför informeras inte persikoköpare om att denna svamp drabbar nästan alla Frost persikoträd?

Verkligen! Jag köpte ett nektarinträd för några veckor sedan intet ont anande om att trädet var sjukt. Eftersom man ska nypa de angripna bladen är nu alla blad avnypta. Det känns inte roligt längre med nektarinträdet som var så fint när det kom hem. Plantskolan kunde väl ha sagt typ "Tänk nu på att sådana här träd ofta drabbas.... osv" Då hade jag varit förberedd eller valt ett annat träd. Nu känner jag mig bara lurad och sviken av vad jag trodde var en seriös plantskola.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-11-2025, 19:52

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon