Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Sjukdom hos persikoträd?, Är vårt persikoträd sjukt och vad gör vi då?
          OlofL
          Inlägg 18-05-2008, 20:13
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem nr: 16 203

Hej!

I höstas köpte vi radhus och "blev med trädgård" smile.gif. Trädgården vetter mot söder (i Malmö) och i ett skyddat hörn intill huset står ett persikoträd som enligt förra ägaren gett en hel del persikor (se bild_1). Under våren har det växt ordentligt (hotar nu grannens antennsladd...) och fick löv samt började blomma ganska tidigt (den varma veckan i slutet på april). Först såg allt ok ut men efter ett tag såg blommorna lite hängiga och bruna ut. Nu ser alla bladen alldeles ihopskrynklade ut (bild_2 och bild_3). Längst upp invid väggen finns några grenar med blad som ser mer "normala" ut (bild_4).

Vi är totala nybörjare och undrar om trädet är sjukt på något sätt? Bör vi i så fall göra något?

Tack på förhand,
          Olof
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  Bild_2.jpg ( 147.88k ) Antal nedladdningar: 91
          Bifogad fil  Bild_3.jpg ( 276.45k ) Antal nedladdningar: 116
          Bifogad fil  Bild_1.jpg ( 131.46k ) Antal nedladdningar: 79
          Bifogad fil  Bild_4.jpg ( 108.86k ) Antal nedladdningar: 71

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 20-05-2008, 12:26
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Ja, vi bör höja garden lite grand i gardensammanhang, dvs vi som ser till att trädgårdshandeln lever och frodas... Visserligen är ju inte handeln ansvarig för att berätta om alla sjukdomar som kan drabba allt de säljer, men i trädsammanhang tycker jag att de som säljer träd ska berätta om de vanligaste problemen. Kan också göras genom att man förbättrar informationsskyltarna de redan har. Vi bör berätta det för dem varje gång vi handlar!

I Stockholm tycker jag att Zetas är bäst på att sprida sina kunskaper genom den katalog de ger ut och där de till och med avråder från köp av vissa sorter och arter. Näst bäst tycker jag Ulriksdals Slottsträdgårdar är emd personalen som är kunniga och ärliga och som man ofta hör avråda från köp av växter som kräver mycket vård.

Med krussjukan är jag tveksam till att nypa bort allt på en gång, även om träden kan klara det. Som Christer skriver dör ofta grenarna som är hårt drabbade och det tror jag sker särskilt när man nupit bort allt. Även skadade blad ger växten energi. Jag är inte säker men själv nyper jag inte bort mer än 1/3 av bladmassan på en gång, och efter några dagar eller en vecka tar jag lika mycket till. Jag nyper nog mer eller mindre hela sommaren men efter midsommar är det bara några enstaka blad.

I år är krussjukan värre än vanligt hos mig, så det blir ett test för att se om min teori håller och om det lilla trädet klarar det.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-11-2025, 19:53

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon