CITAT (Ingrid Zon3 @ 19-05-2008, 22:10)

Sååå farliga är de väl inte

Jag har stor respekt för ditt kunnande, Christer, men jag måste undra lite över detta med Germaincan:
Jag har en som växer
inuti en mahonia, knappast det soligaste stället i trädgården. Där har den stått sen innan jag flyttade in 2003. Roten har inte fått en solgnutta på över 4 år iaf. Den har blommat duktigt varje år. Om jag nu skulle flytta ut den i gasset så får den ju helt annan miljö än tidigare. Har tänkt flytta på den men undrar om det inte skulle bli lite väl abrupt.
Tack skall du ha!
Jag kan ju bara ge råd efter vad jag fått lära mig och efter egna erfarenheter, så ibland kanske det inte stämmer alls, men det är ju det somär så fantastiskt med växter. De skiter fullständigt i vad vi tror vi kan

Desto roligare då att din blommar, när den enligt alla konstens regler inte borde det. Tror inte att en flytt till ett soligare läge skulle kunna påverka den negativt i alla fall. Den borde ju vara rätt stor nu kan jag tänka, så varför inte göra ett test och dela den? Sätt de olika rotbitarna på olika ställen och se om du upptäcker någon skillnad (och berätta det här sedan). Det kan vara ett bar sätt att ta död på något som kanske kan vara en trädgårdsmyt. Själv har jag en som vars rotstock är helt täckt av flocknäva, den kan omöjligt få något solljus alls där. Såg ingen blomma förra året vad jag minns, men skall hålla koll på den i år. Blir det blomma på så berättar jag här.
Christer.