Rockii pionen har ca 12-15 cm stora blommor på bilderna, kan bli lite större fullt utslagna. Jag var otydlig i mitt tidigare inlägg, De gula pionerna är inte buskioner! Liknar svavelpioner men har spetsigare blad tycker jag, kanske finns det flera olika svavel pioner eller så är detta en hybrid av något slag. De är mer klargula än de ser ut på bilderna
"Hur vill de växa?..." Bor i Lund i Skåne, nere i den lägsta delen av Rinnebäcksravinen vilket ger en vindskyddat läge. Jag flyttade Rockiin i vintras till en plats där man ser den mer, Det är första gången den blommar. Den står i en svag sydväst sluttning med djup lerighaltig matjord, (gammalt potatisland/köksträdgård sedan 200 år, mycket näringsrik och mullig lerjord 50 cm djupt.) Den trivs mycket bra här verkar det som, men det gör allt annat också. Det är bästa läget i trädgården. Nån månad efter flytten la jag lite brunnen kogödsel runt den. Sen har jag vattnat var tredje dag i maj då vi haft extremt lite regn här. Den är kanonfin i både blommor och blad och grenverket har växt ca 25-30 cm i vår. Men förhållandena är nog näst intill optimala, bör klara betydligt sämre vilkor. Jag hoppas att denna planta kan växa upp och bli en 1,5-2 meter hög buske.
mvh plexi
|