Hej Gasabäck
Hur långt kommen är våren uppe hos dig i Söråker?
Här i Skåne så har alla vårblommor redan gjort sitt och nu blommar redan prästkrage och lewesia, smultronen börjar redan rodna.
Men det var markfrost i går morse, så mycket att grässtrån gick att bryta av. Märkligt no så klarade sig potatisen som står mindre än 15 meter från det frostnupna gräset.
Jag har just kommit in från växthuset där jag kommit på en sak som jag glömde när jag byggde. Vi har både vatten och el indraget i vårt växthus. Jag håller på att försöka få en Hyromat termo att fungera även under natten för närvarande, men inser att det kommer att vara bra med automatisk bevattning av krukor som vi skall ha stående utanför huset, så tänk på att ordna så att du lätt kan dra droppbevattning till utsidan på huset om du i framtiden skulle skaffa sådan.
Eftersom jag glömde så får jag en massa merarbete för att ändå ordna dragningen då jag inte vill borra genom sockeln eller dra genom dörröppningen.
En luftkanal i till växthuset är också väldigt bra att ha. Om du sätter huset på en murad sockel så blir fyra halvstens genomgångar lagom till 15 m2. Har du en vanlig sockel så går det ju att göra en kanal ner runt.
Skaffar du inte vatten och el nu så förbered åtminstone dragningen så slipper du ett besvärligt jobb om du skulle vilja komplettera.
Med vänlig hälsning
|