gasabäck
20-05-2008, 21:03
Nu är det dags att dra igång med grävandet till växthusgrund. Det var lång leveranstid på växthuset. 6 veckor. Känns som hundra år. Men nu börjar det närma sig. Och så börjar jag fundera kring el och vatten. Inser ju att el måste jag ha. Nu är det 4 grader här och hålla på och bära in och ut plantor gör mig galen. Har en liten drivvägg vid vedboden helt någon lyx alls. Och på natten blir det för kallt. Så el måste jag ha. Och vatten helst också. Men så besvärligt det blev. Vi har egen djupborrad brunn och ingen vettig trädgårdsbevattning idag. Dränkpump - värdelöst. Orkar inte trycka 10 m uppåt. Så det måste till en ny pump med T-kors mellan huset och växthuset och nåt sorts vred för avstängning av vattnet till växthuset under vintertid. Och så ett uttag för slang utanför växthuset. Men bör man ha uttag för vatten i växthuset också? Och avlopp? Eller räcker det med att kunna dra in en slang. Jag ska inte ha odlingsbäddar utan odla i hinkar eller krukor. Bära vatten långt är ju hur jobbigt som helst. Hur har ni andra i era växthus med el, avlopp resp vatten? Jag vill gärna ha tips både på vad ni gjort, vad ni ångrat att ni inte gjort och vad som blev onödigt. Om nu nåt kan bli onödigt i växthus.
Men nu börjar det kännas spännande. Äntligen händer nåt. Hoppas bara att det inte börjar trassla med leveransen från Willab. Jag har noterat att en av erl haft en hel del strul med leveranstider och det är ju så trist.
Mvh
Marie
Kilmister
20-05-2008, 23:57
Det som genast slog mig var att en jordfelsbrytare nog kan vara en vettig investering för dig om du inte redan har det.
aqualis
21-05-2008, 11:21
Hej Gasabäck
Hur långt kommen är våren uppe hos dig i Söråker?
Här i Skåne så har alla vårblommor redan gjort sitt och nu blommar redan prästkrage och lewesia, smultronen börjar redan rodna.
Men det var markfrost i går morse, så mycket att grässtrån gick att bryta av. Märkligt no så klarade sig potatisen som står mindre än 15 meter från det frostnupna gräset.
Jag har just kommit in från växthuset där jag kommit på en sak som jag glömde när jag byggde. Vi har både vatten och el indraget i vårt växthus. Jag håller på att försöka få en Hyromat termo att fungera även under natten för närvarande, men inser att det kommer att vara bra med automatisk bevattning av krukor som vi skall ha stående utanför huset, så tänk på att ordna så att du lätt kan dra droppbevattning till utsidan på huset om du i framtiden skulle skaffa sådan.
Eftersom jag glömde så får jag en massa merarbete för att ändå ordna dragningen då jag inte vill borra genom sockeln eller dra genom dörröppningen.
En luftkanal i till växthuset är också väldigt bra att ha. Om du sätter huset på en murad sockel så blir fyra halvstens genomgångar lagom till 15 m2. Har du en vanlig sockel så går det ju att göra en kanal ner runt.
Skaffar du inte vatten och el nu så förbered åtminstone dragningen så slipper du ett besvärligt jobb om du skulle vilja komplettera.
Med vänlig hälsning
Skruttis
21-05-2008, 11:40
Odlar också i krukor och har trägolv.
Jag har eluttag monterat i växthuset och vattnet löste vi genom att gjuta in en "gång" i sockeln.
Sedan har vi en vattenslang dragen från ett vattenutkast på utsidan garaget, nere i backen (ca 5 meter), genom gången och upp i ett hörn i växthuset.
Behöver alltså vrida på och stänga av vattnet på garaget men jag passerar ändå det hörnet på min väg till och från växthuset. Har sedan ett "handtag" i änden på slangen för på/av.
Ett litet tips bara, ta till rejält med slang. Det gjorde inte vi från början utan har i stället fått skarva på längden lite.
Tycker det är helt ovärderligt med både rinnande vatten och el i växthuset.
Avlopp är inget jag saknar, det får helt enkelt bara rinna ner mellan brädorna i golvet.
Det håller myrorna i schack att de får sig en dusch bortemellanåt.
Här har växthuset äntligen kommit! Det var lite försenat, tydligen var det kö i lackeringen eller nåt sånt men det kan man stå ut med, det ska ju ändå stå där ganska länge sen. Har börjat penetrera all plast som det är inslaget i och det har tagit hela kvällen, man vill ju inte rispa lacken så man får vara försiktig, törs inte använda kniv.
Apropå grunden, jag drog in vatten och har förberett för el med ett kabelrör (en plastslang med 5cm diameter). Vattendragningen blev lite utstuderad, har gjort så man kan tömma slangen på det djupaste stället inför vintern. Planerar för en vanlig kran och en sidotapp där automatiska bevattningen ska sitta. Har murad sockel och gjorde två ventiler i den för både ventilation och så att ev vatten kan rinna ut där om man tvättar ordentligt. Det var ju smart som nån skrev här att man även kan använda ventilerna till att dra ut en slang utanför huset för att vattna växter som står där, det hade jag ingen tanke på att man skulle behöva kunna göra.
En sak jag inte heller tänkte på var att förbereda för en väderstation (som kan mäta temp, fuktighet osv) inne i växthuset och som skulle kunna ha kontakt med en dator. Då skulle man ha full kontroll och kunna föra statistik på ett vettigt sätt men det är ju lätt att peta in en extra kabel i kabelröret. Kanske skulle man kunna styra bevattning, värme och belysning också med nåt reglersystem men det tillhör väl överkursen. Kul idé ändå!
gasabäck
22-05-2008, 14:24
Supertack för jättebra råd och idéer. Blir definitivt el, och väderstation - vilken jättekul idé. Det har jag inte ens haft en tanke på.
Här i Söråker är det vårblommor. Tulpaner, pärlhyacinter. Inga syrener än. Det har varit kallt. Kalla nätter och kalla dagar också. Så det känns lite segt.
Min sambo är elektriker så jag har inga problem med elen känns det som. Jordfelsbrytare finns i huset och jag antar att den även fungerar mot växthuset. Annars blir det välan till att skaffa en till.
Och luftkanal - det har jag inte heller tänkt på. Det är en murstensmodell så det ska gå att fixa. Jag hade också tänkt mig krukor utanför så jag ska verkligen ha i åtanke att kunna ordna bevattning utanför också. Och jag har inte tänkt på att man kan behöva fler möjligheter till att tappa vätten i växthuset. Om man ska ha automatbevattning är det smart att slippa ändra det hela tiden för att komma åt vattnet. Jösses, det här är ju helt suveränt. Avlopp ja det kanske är lite overkill. Det får jag nog fundera på en vända till.
Det var präktigt långt från brunnen till växthuset, typ 20 meter, men brorsan kör grävare. Underbart enkelt. Så här ska det grävas i helgen så det står härliga till. Och jag tror att jag har kanonmatjord där växthuset ska stå - det är en del av en gammal lägda. Och det blir så bra till mina rabatter som jag håller på och planerar.
Digger - vilken färg tog du på ditt växthus? Jag hade bestämt mig för grönlackerat - men tvärändrade mig på plats och det blev ett mörkrött. Jag är så nyfiken på hur det kommer bli.
Tack otroligt mycket för alla bra tips och råd.
Marie
Jag valde grönt för jag tror det smälter in bra i naturen. Men har man t ex ett rött hus skulle ju ett rött växthus passa bra antar jag! Puh, min murade grund blev inte helt rak pga att min träribba jag mätte med nog måste ha slagit sig

. När jag mätte med aluminiumramarna som borde vara helt raka såg jag skillnaden på två milimetrar! Nåväl, allt går att fixa men det tar ju en himla tid att justera, bättre att göra rätt från början men man lär sig. Mitt tips blir att var extremt noggrann med att få allt i våg, det lönar sig i slutändan!
gasabäck
23-05-2008, 20:28
Ja det där med grunden verkar inte helt enklet. Små små differenser verkar kunna ge rätt stora efterverkningar. Men jag har sån tur att sambon är millimeternoggrann. Och dessutom har vi tillgång till ett mätinstrument. Så förutsättningarna är dom bästa! Men jag skulle nog inte fixa det ensam, tålamod och extrem noggrannhet är inte mina starkaste sidor. Men det blir till att ta några djupa andetag och gräva fram det lilla jag har av dom egenskaperna.
Dom gröna växthusen är jättefina. Jag älskar verkligen grönt. Har ett stort grönt gammalt hus, målat i antikgrönt med vita knutar, och det kändes som vi skulle behöva bryta av lite. Min andra favoritfärg är rött....... Så det blev mörkt rött. Jag får hålla tummarna att det inte skär sig. Det skulle vara hemskt! Dock är jag fortfarande lite nervös att det ska bli förseningar. Jag har fått leveransbesked v 26 och efter det drar ju semestrarna igång, så jag kan tänka mig att då kan det bli ordentligt försenat. Ahhh det skulle ju vara jättesnopet!
Jag har förberett med el och vatten genom att dra ut bägge i ett kabelskyddsrör (gult). Elledningen valde jag för säkerhetsskull en EKKJ-kabel som är godkänd för att grävas ned i jord som den är. Därmed skall det vara OK att dra den ihop med en vattenledning (PEM-rör). Sen rådgjorde jag med min bror som varit elektriker och hans kommentar efter lite funderande var: "Ja. det är ju inte fel, men det är inte heller helt rätt, för de gula rören anser sig elektrikerna ha ensamrätt till, och där skall ingen annan dra ledningar."
Min tanke är att dra upp ledningen efter husets yttervägg, gå igenom väggen ovanför en befintlig invändig väggkontakt, och ansluta till den med en strömbrytare emellan (och ett otvändigt eluttag på utsidan, det gäller att passa på!). Min brors förslag var att också lägga till en jordfelsbrytare. Att jag redan har en i huset spelar ingen roll, blir det något fel slipper jag att strömmen i hela huset slås ut. Detta har förstås Din sambo full koll på, så detta är bara lite kommentarer till er andra.
Erik
Grönberg
24-05-2008, 23:21
Jag drar ut vatten och el i plaströr, elkontakter ala utomhusmiljö, det ska gå bra att slabba med vatten sen. Man behöver inte överdriva...............
gasabäck
30-05-2008, 18:26
Vad finns det egentligen för fördelar respektive nackdelar med att isolera under hela golvet? Jag ska ha ett murväxthus. Och isolering runt sockeln måste ju finnas där. Men under golvet? Jag vill inte låsa fast mig i att inte kunna gräva och ev göra tex ett litet hål i golvet för vinranka. Men isoleringen kanske ska ligga ganska djupt ner?
Ju mer jag läser desto mer förvirrad blir jag.
Mvh
Marie
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.