Vi fick in mördarsniglarna i vårt område för 4 år sedan och sen dess har det totala antalet sniglar ökat stadigt, trots att jag och några andra i området jagat dem med våra saxar. Som värst kunde jag avliva mer än 400 om dagen.
Förra året, som var ett exceptionellt snigelår p.g.a. det myckna regnandet, var ändå något av ett trendbrott. Men trots att det var massor av sniglar, var det påtagligt färre av de bruna. Istället var det mångdubbelt fler än vanligt av de 'vanliga' svarta, som tidigare varit rätt harmlösa i trädgården, men som nu var större och kraftigare än normalt, och som knaprade i sig mina grönsaker och frösådder lika glupskt som någonsin mördarsniglarna.
Jag har en obehaglig känsla att de spanska sniglarna har korsat sig med vår svarta skogssnigel och utvecklat en härdigare hybrid, med de värsta egenskaperna från båda arterna. Så numera avlivar jag även de svarta, de lär ändå knappast vara utrotningshotade.
I år har jag ännu inte sett några bruna mördarsniglar alls , och bara ett fåtal svarta, men det beror väl på det torra och kalla vädret - de bidar säkert bara sin tid.
Har någon annan sett samma tendens, när det gäller bruna och svarta?
--------------------
Viveka i Alingsås
|