Här har växthuset äntligen kommit! Det var lite försenat, tydligen var det kö i lackeringen eller nåt sånt men det kan man stå ut med, det ska ju ändå stå där ganska länge sen. Har börjat penetrera all plast som det är inslaget i och det har tagit hela kvällen, man vill ju inte rispa lacken så man får vara försiktig, törs inte använda kniv.
Apropå grunden, jag drog in vatten och har förberett för el med ett kabelrör (en plastslang med 5cm diameter). Vattendragningen blev lite utstuderad, har gjort så man kan tömma slangen på det djupaste stället inför vintern. Planerar för en vanlig kran och en sidotapp där automatiska bevattningen ska sitta. Har murad sockel och gjorde två ventiler i den för både ventilation och så att ev vatten kan rinna ut där om man tvättar ordentligt. Det var ju smart som nån skrev här att man även kan använda ventilerna till att dra ut en slang utanför huset för att vattna växter som står där, det hade jag ingen tanke på att man skulle behöva kunna göra.
En sak jag inte heller tänkte på var att förbereda för en väderstation (som kan mäta temp, fuktighet osv) inne i växthuset och som skulle kunna ha kontakt med en dator. Då skulle man ha full kontroll och kunna föra statistik på ett vettigt sätt men det är ju lätt att peta in en extra kabel i kabelröret. Kanske skulle man kunna styra bevattning, värme och belysning också med nåt reglersystem men det tillhör väl överkursen. Kul idé ändå!
Redigerat av Digger: 21-05-2008, 19:04
|