Jag har också en kråka som mer eller mindre bosatt sig vid dammen. Den badar i vattenbrynet, den leker i vattenfallet, den dricker ur fontänen, och tar också dit hårdsmält mat och blöter upp innan den äter. Egentligen är det ganska intressant att studera den - men nästa gång jag ser kråkeländet slänger jag sten efter den istället!
Eftersom jag ska ha guldid som patrullerar i vattenytan och fångar insekter där så kan jag inte ha nät under vattenytan. Guldfiskar däremot är bara vid ytan när man matar dem.
Frågade i djuraffären där jag beställde nya guldidar idag, och de trodde att nät eller en plasthäger vore det bästa. Men en fuskhäger skrämmer knappast kråkorna som härjar vilt i kanten. Och nätet hindrar sädesärlor, gråsparvar och andra från att bada, och igelkottar och andra från att dricka. Hur jag än gör blir det inte bra. Suck... Den där vattensprutan som tydligen finns i ett par olika varianter verkar fasktiskt bäst för den får nog bort katter och kråkor också - men det lär nog inte grannar och förbipasserande tycka
Det allra bästa vore förstås om mina näckrosor satte igång att växa i racerfart så de täcker en stor del av dammen. Då kan fiskarna gömma sig under dem. Men tyvärr dröjer det nog...
Men tack snälla alla för tips och ideer, och för alla tröstande ord! Det värmer!