CITAT (Stella-Polaris @ 21-05-2008, 23:00)

Nu var det inte säkert en hona. Men... För alla djur gäller ofta ett "feminint" utseende för honor.. Hanarna har ett kantigare, grövre, utseende. Även många, om aldrig sett ett djur innan, kan säga om de har ett "feminint" eller "maskulint" utseende.. Denna mården har ett "feminint" utseende varför jag är ganska säker på att det är en hona..
Samma gäller för räv grävling eller vad det nu kan vara.. Dock kan det vara svårt vid 2 åringar...
Om du ser något så titta och lita på instinkten... det funkar ofta bra..

Sånt gillar jag. Jag förstår precis vad du menar, även om man kan ta fel ibland (t.ex. har jag tagit kvigkalvar av köttras för tjurar och en labradorhane med hormonstörningar för tik). Det kan förresten gälla allt möjligt: artbestämning av fåglar i fält, åldersbestämning av fåglar i handen vid ringmärkning, vädret, ridning, språkinlärning... Sådan "omedveten" kunskap vågar de flesta vuxna inte lita på, men när man gör det får man ett så bra grepp om helheten.
Förresten utgick jag också ifrån att det var en hona, mer för att den kändes liten och gick så nära bebyggelse, mödrar med hungriga ungar gör ovanliga eller ibland desperata saker. Men det kanske är en efterhandskonstruktion för att få mitt spontana intryck att stämma in?