Supertack för jättebra råd och idéer. Blir definitivt el, och väderstation - vilken jättekul idé. Det har jag inte ens haft en tanke på. Här i Söråker är det vårblommor. Tulpaner, pärlhyacinter. Inga syrener än. Det har varit kallt. Kalla nätter och kalla dagar också. Så det känns lite segt.
Min sambo är elektriker så jag har inga problem med elen känns det som. Jordfelsbrytare finns i huset och jag antar att den även fungerar mot växthuset. Annars blir det välan till att skaffa en till.
Och luftkanal - det har jag inte heller tänkt på. Det är en murstensmodell så det ska gå att fixa. Jag hade också tänkt mig krukor utanför så jag ska verkligen ha i åtanke att kunna ordna bevattning utanför också. Och jag har inte tänkt på att man kan behöva fler möjligheter till att tappa vätten i växthuset. Om man ska ha automatbevattning är det smart att slippa ändra det hela tiden för att komma åt vattnet. Jösses, det här är ju helt suveränt. Avlopp ja det kanske är lite overkill. Det får jag nog fundera på en vända till.
Det var präktigt långt från brunnen till växthuset, typ 20 meter, men brorsan kör grävare. Underbart enkelt. Så här ska det grävas i helgen så det står härliga till. Och jag tror att jag har kanonmatjord där växthuset ska stå - det är en del av en gammal lägda. Och det blir så bra till mina rabatter som jag håller på och planerar.
Digger - vilken färg tog du på ditt växthus? Jag hade bestämt mig för grönlackerat - men tvärändrade mig på plats och det blev ett mörkrött. Jag är så nyfiken på hur det kommer bli.
Tack otroligt mycket för alla bra tips och råd.
Marie
|