Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Spinn på kryddorna!, Finns det någon bra lösning?
          Kee
          Inlägg 22-05-2008, 06:24
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 486
          Medlem nr: 13 014

Upptäckte alldeles nyss att min bergspalm hade fått spinn igen. Och efter att ha gett den sedvanliga kuren med en dusch och sen pyrex på spray (brukar hålla emot ett tag iaf, ska skaffa provado inser jag nu). Så gick jag tillbaka till fönstret och inspekterade kryddorna som står där bredvid och till min förskräckelse ser jag att basilikan också har kryp på sig! Inte i samma omfattning men ändå! Vad gör jag nu? Alla bekämpingsmedel innebär väl att det inte går att äta av kryddorna sen eller? (finns oregano i samma låda men jag vet ännu inte hur det gått för den).

Kan man ställa ut dem på balkongen för att ta kol på krypen eller klarar de av "kylan"? (bor i sthlm) Varken oreganon eller basilikan hade jag tänkt ha ute då jag läst att basilikan är lite känslig när det gäller att bo utomhus i vår svenska sommar. Men jag är villig att testa att ställa den skyddat på balkonggolvet i söderläge om det kan hjälpa!

--------------------
          Balkongodlare och skogsträdgårdsidealist

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 22-05-2008, 15:29
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Ställ ut växterna i halvskuggigt läge på balkongen så de inte bränns sönder av solen, basilikan kan du ta in på natten oreganon kan du bara sätta något över om det blir risk för nminusgrader det är ingen känslig växt den är ju flerårig utomhus i sverige, båda går utmärkt att ha på balkong under sommaren.

När växterna vant sig vid lite starkare ljus kan de ställas soligare och lite blåsigare. Tyvärr dör nog inte spinnen av att plantorna ställs utomhus men blir det lite regnigt och blåsigt brukar inte spinnen trivas riktigt lika bra som de gör inomhus.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 04:53

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon